Wat betekent een oogsterkte van -4,75 met een -0,25 cilinder?

Kun je zeggen dat dat samen een oogsterkte van -5 is? Of staat een cilinder los van die -4,75? En wat houdt een cilinder eigenlijk in?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
1.6K

Antwoorden (1)

Het is NIET een oogsterkte van -5 totaal, maar gewoon van -4,75. De cilindercorrectie is een extra correctie in een bepaalde richting (er staat ook een richtingscorrectie met booggraden bij). Eenvoudig gezegd kan je de cilinder correctie zien als of een cirkel tot een ellips wordt samengeknepen. Hoe sterker de cilinder des te sterker het "samenknijpen" van de cirkel.