Kun je je oogsterkte zelf verbeteren?

Stel je hebt een oogsterkte van -4. Kun je de sterkte dan zelf verbeteren door een bepaalde soort voeding te eten of je ogen op een bepaalde manier te trainen dat ze beter kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
4.4K
Castle
3 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag want ik heb zelf het gevoel dat als ik niet drink alles beter zie een dag later dan als ik wel iets gedronken heb. Naast mijn verbeterde geheugen als ik niet drink is naar mijn gevoel ook mijn zicht beter.
Amadea
3 jaar geleden
Bedoel je dan het drinken van alcoholische dranken of drink je dan een dag helemaal niets?
BonBonvanJohn
3 jaar geleden
Ze zeggen toch altijd: "je moet worteltjes eten voor een beter zicht". Wortels bevatten een hoge waarde betacaroteen. Dit wordt in je lichaam omgezet in vitamine a. vitamine a is goed voor je ogen. Vanwege de hoge waarde worden wortels als zeer goed voor je ogen beschouwd. De sterkte verbeter je er niet mee, het heeft meer een onderhoudende functie. dus dat je ogen misschien wat minder snel slechter worden. je ogen gaan hoe dan ook achteruit. Of je zou een ooglaserbehandeling moeten overwegen.

Antwoorden (2)

NEEN. Doorgaans is het slechter zien (-4 is behoorlijk sterk) een probleem van de ooglens. Dat kan je zeker niet verbeteren met voeding of medicijnen. De mogelijkheid van laseren is er wel. als de bijziendheid niet te ernstig is. De lens wordt dan gecorrigeerd door het hoornvlies wat te laseren (lijkt dan een beetje op het bijslijpen van een tweed lens of "brillenglas" met behulp van het hoornvlies.
Bijziendheid (ook wel myopie genoemd) is een oogafwijking waarbij je moeite hebt om dingen op afstand scherp te zien. Bijvoorbeeld autorijden, tv-kijken en op het schoolbord kijken, geven problemen. Het dragen van een min-bril of min-contactlenzen kan dit corrigeren. Ook kan het oog bij bijziendheid gelaserd worden. Lezen is meestal geen probleem voor mensen die bijziend zijn, behalve als de afwijking van de ogen groot is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dr. William Bates denkt van wel. Hij schreef daarover het boek "Perfect sight without glasses".
We maken ook altijd het grapje: "Weet je dat wortelen goed zijn voor je ogen?" Nee?
Heb je ooit een konijn gezien met een bril op? We maken er grapjes over, maar het schijnt dat caroteen toch echt goed is voor je ogen.
En naarmate je ouder wordt, kan je oogsterkte ook meer van min naar plus gaan, dit verschilt wel per persoon.
En als we het te druk hebben en stress hebben, zeggen we wel eens dat we het niet allemaal zo helder meer zien.
Waarschijnlijk kun je dus wel een positieve invloed uitoefenen op je zicht door rust, reinheid, regelmaat en gezond eten. Maar of dat je sterkte gaat veranderen is niet gezegd.