wat als je bril niet meer goed is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hallo

Ongeveer een maand geleden ben ik naar de oogarts gegaan omdat ik niet meer goed zag met mijn huidige bril. Ik heb maar een kleine afwijking van -0.25 aan beide ogen en een cylinder van +0.25. De oogarts zei dat er niets veranderd was en door moest gaan met de bril die ik heb. Wat later ben ik naar de opticien gegaan, en zij ging het verder bespreken met de oogarts. Hun conclusie was dat ik vanaf nu mijn bril voor altijd zou moeten gaan dragen. Ik geloof er echter niet in dat als je slecht ziet door je bril, dat het ineens gaat veranderen als je 'm meer gaat dragen. Met of zonder bril, ik heb altijd hoofdpijn en zie erg wazig. Weet iemand wat ik hiermee kan doen?

alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
4.5K
Erna55
7 jaar geleden
Je draagt je bril tot nu toe niet de hele dag.
Wanneer je de bril de hele dag ophoud, heb je minder vaak omschakelingen. Volg het advies van de oogarts en draag de bril een hele dag.
Reddie
7 jaar geleden
Doe wat je geadviseerd wordt.
Als je dat niet doet heb je geen recht van spreken.
Reddie
7 jaar geleden
Een cilinder van 0.25 is trouwens nauwelijks afwijkend van vensterglas. Dus dat kan niet eens problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-0.25 is ook nauwelijks merkbaar. Heb je al een paar dagen non-stop je bril gedragen?
En wat als je twee dagen helemaal geen bril draagt? Kan je een auto nummerbord lezen op 25 meter afstand. (dan heb je meer dan -0.50 of een andere afwijking erbij)
En eventueel op 15 a 10 meter?
Met bril zou je met gemak een nummerbord op 50 meter moeten kunnen lezen.
Zeker met dit soort kleine afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is je visus dan (met bril), als je zo vaag ziet? Is je sterkte al eens gemeten door een optometrist? Sommige optiekzaken hebben er een in dienst. Ik zou dat eerst eens doen, als dat nog niet gebeurd is (bijvoorbeeld bij de oogarts). Maar met zo'n geringe sterkte zou je qua zicht amper verschil merken en de meeste mensen met zo'n sterkte zullen geen bril nodig hebben. Lastige is dat als je er wél (andere) klachten door hebt, het zou nauw komt. Een kwartje verschil maakt op zo'n sterkte natuurlijk veel meer uit dan wanneer je min zes hebt. Maar een kwartje meer of minder heb je zo te pakken met gewone variatie gedurende de dag. Alleen dat wazig zien kan eigenlijk niet komen door je refractieafwijking, vandaar dat ik me afvraag wat je visus is. Zonder bril, maar nog meer met bril.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of zoals Lies al schrijft: eerst een optometrist. Daar kunt u zonder verwijsbrief naar toe.
http://www.optometrie.nl/optometrie
walter
7 jaar geleden
Jij gaat naar een opticien, de opticien geeft je een advies maar je vertrouwt het advies bij voorbaat al niet. Okee, als het een niet-gediplomeerde opticien is (de meerderheid) snap ik het, maar als je naar een échte opticien bent geweest moet je gewoon het advies opvolgen. Anders heeft het geen nut dat je gaat voor advies.

Antwoorden (5)

Dat is wel met een cilinder heb er zelf ook een maar dat veranderd naar
Paar uur dragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst naar je huisarts (ha) en je laten onderzoeken om andere oorzaken uit te sluiten, ook eventueel een bloedonderzoek. Ha weet hoe hoofdpijn verband kan houden met ogen en verkeerde brillenglazen.
Daarna waarschijnlijk toch doorverwijzing naar de oogarts... maar dan wel een andere! oogarts en om een second opinion te halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, en dan bij een andere oogarts laten meten zonder dat je je huidige bril of sterkte afgeeft.
Dus out of de blue meten, en kijken of er hetzelfde uitkomt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en zoals Theo zegt: andere oogarts. Dat je altijd een bril zult moeten blijven dragen, betekent niet dat je de bril altijd op moet hebben. Dat kunnen twee verschillende interpretaties zijn.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer de arts het advies geeft om de bril een hele dag op te houden, dan lijkt het me zinnig om dat eerst uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, Erna, alleen als de arts geen fouten kan maken.
Wanneer je altijd hoofdpijn hebt en ook nog wazig ziet, lijkt mij een contrôle beter op zijn plaats. Als de opticien gaat overleggen , na patiënt te hebben bekeken begrijp je toch wel dat opticien twijfels had over e.e.a. In begrijp heel goed wat VS bedoelt en raad daarom ha en vervolgens een andere oogarts voor een second opinion aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst een paar (minimaal twee) dagen achter elkaar die bril op. Maar dat is waarschijnlijk al gebeurt. Anders is er ook niks om de huisarts te vertellen. Dan huisarts en/of (tegelijk) een meting bij een andere opticien laten doen. (bij die opticien verder niks vertellen) Dan eventueel een ander oogarts, maar dat kan ook gewoon dezelfde zijn. Misschien zelfs beter weer naar dezelfde want die weet de voorgeschiedenis.
Erna55
7 jaar geleden
@anoniemmm13 :
Heb je de bril al eens 3 volle dagen opgehad?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zit je veel op de pc o.a. Is je bril goed schoon....een goeie oogarts raad plegen kan nooit kwaad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@anoniemmm13, ik heb zelf via een academisch oogziekenhuis een bril voorgeschreven gekregen. Na drie uur dragen barstende de hoofdpijn en wazig zien. Bril af, alleen hoofdpijn weg. (Steeds weer opnieuw proberen). Bij nacontrole na een week bleek dat de correctie wel deugdelijk was maar niet langer dan tien minuten zijn werk deed. Toen de meting om het half uur gecontroleerd werd, bleek dat er iets geheel anders aan de hand was.
Vertrouw op hetgeen jezelf ervaart, je ogen zijn te kostbaar, laat opnieuw degelijk controleren door een oogspecialist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies! @JoanDArc, vertrouw op jezelf. Vandaar ook mijn antwoord met een andere oogarts en dus een second opinion.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel allemaal voor jullie reacties, ik ga zeker terug naar de oogarts nu want ik draag al twee weken mijn bril de hele dag en het helpt niet.
Je ogen worden niet beter of slechter door een bril te dragen. maar door een bril te dragen hoeven ze minder moeite te doen om te focussen. Om iets scherp te zien moet je ooglens zich steeds instellen. Dat doet hij met behulp van spiertjes, Zijn die spiertjes te zwak of juist te sterk dan kost dat meer moeite om ze aan te spannen of te ontspannen. en daar kun je hoofdpijn van krijgen. Met een bril hoeven ze minder hard te werken want de bril helpt je ooglens al de goede richting op. Als je nu dus nog last van hoofdpijn hebt, of niet goed ziet, Terug naar de oogarts. (het kan zijn dat er een foutje is gemaakt met opmeten of met het maken van de brilglazen

Toegevoegd na 1 minuut:
o ik zie dat je bril niet veranderd is, maar teruggaan naar oogarts is toch niet verkeerd lijkt mij
7 jaar geleden
het kan zijn dat het brandpunt van je bril niet helemaal goed is. d.w.z.: je ogen zitten niet helemaal op de juiste plaats achter de glazen. dit kan o.a. het geval als je je bril verkeerd op hebt (bijv. op het puntje van je neus) of omdat het montuur een beetje verbogen is. Dat is door de opticien makkelijk te controleren en eventueel te herstellen. Anders is het inderdaad zeer wenselijk om langs de oogarts te gaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo
De sterkte is dermate laag dat er een andere oorzaak lijkt te zijn.
- Wellicht is er sprake van verkramping van de accomidatie. Komt vooral voor bij mensen onder de 40 en die veel nabijwerk doen als computer en lezen. Een druppelmeting kan verborgen plussterkte aantonen.
- De samenwerking tussen de oogspiertjes kan een kleine loens veroorzaken. Binoculair onderzoek is hiervoor nodig.
- Droge ogen veroorzaakt hoofdpijn en slecht wisselend zicht. Door uitdroging is de oppervlakte van het hoornvlies minder mooi glad en door de schurende prikkeling van het knipperen krijg je hoofdpijn.

Bovenstaande zaken kunnen wij in onze optometriepraktijk onderzoeken en behandelen. Wij hebben hierin vaak meer mogelijkheden en tijd dan de oogarts. Deze behandelt meer duidelijke medische afwijkingen.
Onze droge ogen behandeling trekt cliënten uit heel Nederland en zelfs België.
Bel 0346 556555 in Maarssen Utrecht voor een afspraak indien gewenst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Accomidatie=accommodatie