Oogafwijking aan mijn oog van 20%, hoeveel is dit in plus of min?

Ik heb een oogafwijking aan mijn linker oog van 20% voor veraf, kan iemand mij vertellen of dit boven of onder de plus of min 6 is?

B.V.D.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
3K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk bedoel jij de visus,

Een visus van 0,8 (dus 20% minder dan normaal) wil zeggen dat het onderscheidend vermogen van je ook minder is. Wat jij kan onderscheiden op een afstand van 80 centimeter kan een "normaal" oog onderscheiden op een afstand van 100 cm.

Dat is iets anders dan de dioptrie (de bekende + en -/- sterkte).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij 45% minder zie jij op een afstand van 55 cm net zo goed als een ander op 100cm
Een visus van 1,6 zegt juist dat jij een hoger onderscheidend vermogen hebt dan een ander
Aan de hand van het percentage is dat niet te zeggen, maar bij bijziendheid kun je dat zo bepalen: kijk hoever je met dat oog nog juist scherp kunt zien.
Als je nu -1/(afstand in meters) uitrekent dan heb je de sterkte in dioptrie van de benodigde lens.
Afstand 2 meter is dus -0,5 dioptrie, afstand 33 cm is -3 dioptrie, afstand 20 cm is -5 dioptrie, etcetera...