Waarom mis ik af en toe een deel van mijn gezichtsvermogen?

Sinds een jaar heb ik aanvallen van gezichtsverlies. Telkens in mijn rechter oog, zo lijkt het. In een jaar tijd gebeurde dit nu drie keer. De eerste keer was in de winkel. Ik keek de casesier aan zag dat haar halve gezicht weg was. De derde keer was op de fiets en zag ik het verkeer van rechts niet goed. Nu, de derde keer, ben ik aan het werk achter mijn computer en zie het halve scherm bijna niet en mijn rechterarm zie ik niet mee. Een heel raar gevoel, wetend dat je de muis van de computer heen en weer doet maar de bewegingen rn muismat niet ziet.
Het duurde telkens ongeveer 30 minuten voor het zicht weer terug was. Ik keek net naar mijn oog maar er valt niks aan te zien. Het valt mij wel op dat ik telkens naar zo'n gebeurtenis heel moe ben. Ik heb eens morfine gehad na een ongeluk, dat kalme gevoel van morfine ervaar ik na die tijd. Heel relaxed alsof ik de hele wereld aan kan.

Natuurlijk kan ik wel even naar de dokter, maar omdat het zo weinig gebeurt vind ik het niet echt nodig.

Wie heeft een idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
24.6K
erotisi
7 jaar geleden
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/tijdelijk_verlies_zicht/
erotisi
7 jaar geleden
Een TIA is een voorbijgaande beroerte. Het lijkt misschien niet ernstig, omdat de verschijnselen snel verdwenen zijn. Maar een TIA kan een voorbode zijn van een herseninfarct met blijvende gevolgen. Neem dus een TIA serieus! Tijdige behandeling van de oorzaak van een TIA kan dus soms een ernstige beroerte voorkomen. De gevolgen van een beroerte in de linker hersenhelft zijn: Verlamming van de rechter lichaamszijde.
Uitval van het gezichtsveld aan de rechterkant van beide ogen.
Niet reageren op signalen aan de rechterkant van het lichaam (neglect). http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Beroerte-CVATIA.htm Een dokter bezoek lijkt me op zich niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt? Maar ik ben nog maar 35 jr.
erotisi
7 jaar geleden
OF dat echt is weet ik dus niet, dat kan alleen een arts constateren, maar persoonlijk vind ik het zorgelijk genoeg om alleen al uit voorzorg daar iets meer over te weten. Bovendien ken ik wel meer mensen van 30 jaar die hersen of hart infarcten of bloedignen hebben gehad dus dat kan wel.
Maar het kan natuurlijk ook iets onschuldigs zijn, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OKey. Dank u wel. Ik bel morgenochtend voor een afspraak met de huisarts.
Ritsuka
7 jaar geleden
huisarts lijkt mij goed plan. Goed dat je gelijk gaat bellen.
erotisi
7 jaar geleden
oculaire migraine lijkt me ook wel toepasselijk. En daar is niet altijd een behandeling voor nodig zie
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/hoofdpijn/
Erna55
7 jaar geleden
Ga naar de huisarts en ga niet speculeren over wat het allemaal zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het komt mij ook voor als een migraine sans migraine, maar daar is meestal ook sprake van flikkeringen in het gezichtsveld , maar het lome, moeie gevoel herken ik in combinatie daarmee. Geen risico nemen en naar de dokter gaan, en blij zijn als het aura's zijn.

Het beste antwoord

Allereerst is het goed dat je naar je huisarts gaat: niemand hier kan je de oorzaak vertellen, hooguit kunnen er mogelijke oorzaken van dergelijke klachten worden benoemd.

Voorbeelden van mogelijke oorzaken zijn - zo even uit mijn hoofd - migraine (inclusief oogmigraine oftewel migraine sans migraine, dus zonder hoofdpijn), een TIA (niet voor de hand liggend als je steeds deze klachten hebt en nooit andere uitvalsklachten), een vorm van epilepsie of een doorbloedingsstoornis van de bloedvaten van het netvlies (als het inderdaad gaat om uitval in één oog en niet om uitval van het gezichtsveld aan één kant), wat weer verschillende oorzaken kan hebben. Er zijn vast nog meer oorzaken, maar dit zijn wel enkele belangrijke mogelijkheden.

Ga dus inderdaad naar je huisarts en schrijf eventueel voor jezelf alvast op:
-hoe vaak je dergelijke aanvallen hebt
-hoe lang ze meestal duren
-of er specifieke uitlokkende factoren zijn
-of het gepaard gaat met andere klachten voor, tijdens of na zo'n episode van uitval
-of je verder de laatste tijd nog klachten hebt (uitval in andere lichaamsdelen, hoofdpijnen, pijn rondom het oog of andere visusklachten, abnormale vermoeidheid etc.)
-of het gaat om (al dan niet gedeeltelijke) uitval van één oog, of dat je in beide ogen een deel van je gezichtsveld mist, dus bij beide ogen het rechter- of juist linkerdeel van je zicht wegvalt

De huisarts zal aan de hand van je klachten waarschijnlijk al een goed idee hebben van de mogelijke oorzaak, en kan indien nodig verdere onderzoeken (laten) doen of je eventueel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik ga het opschrijven en neem het mee naar de huisarts morgen. Ik moest ineens denken aan een week geleden. Toen had ik voor het eerst in mijn leven een migraine aanval. Deze kwam plots opzetten en duurde acht uur lang en ging gepaard met overgeven. Na een diepe slaap was de migraine weg.
Ook heb ik erg veel nekpijn de laatste weken. Ik zal het allemaal opschrijven. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik een gokker was, zou ik in dat geval inzetten op (oog)migraine ;-) Dat was gezien je leeftijd en geslacht in afwezigheid van andere duidelijke uitval waarschijnlijk statistisch gezien al de meest veilige keus zelfs zonder die aanvullende informatie. Maar ik ben geen gokker, en ook geen medicus trouwens. Dus ik laat het oordeel aan je huisarts over. Ik meld dat alleen om aan te geven dat er nog wel andere - minder zorgelijke - opties zijn dan de eerste reacties en antwoorden aangeven. En dat die opties voor zover ik weet zelfs waarschijnlijker zijn. Ik durf daarom in elk geval dit advies aan: maak je geen zorgen voor het nodig blijkt te zijn om je zorgen te maken. Succes bij de huisarts morgen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben inmiddels heel benieuwd wat de dokter zei. Ik zou mijn geld ook inzetten op oogmigraine, want ik herken het helemaal (en dat is het bij mij), maar misschien is dat ook meer omdat ik HOOP dat het iets dergelijks onschuldigs is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
I.v.m. meerdere klachten moet ik naar de neuroloog. Mijn ene oog reageert anders op licht dan het andere. We zie wel. Ik ga nog geen rare dingen denken.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bedankt voor je feedback.

Andere antwoorden (1)

Een tijdelijke vermindering van het gezichtsvermogen (visus) kan een teken zijn van een vaatziekte in het hersengebied (cerebrovasculaire aandoening genoemd). De diagnose is vaak moeilijk te stellen en er is vaak een overlap van symptomen en klachten met andere aandoeningen.
Als eerste dient men zich af te vragen of de visusdaling één oog (monoculair) of beide ogen (binoculair) betreft.

Een monoculaire visusdaling is een vermindering van het zicht in één oog (monoculair = één oog). Dit suggereert een probleem aan dezelfde zijde van het gelaat, bijvoorbeeld in de halsslagader, in de netvliesslagader of in de desbetreffende oogzenuw.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reactie. Ik ga morgen naar de huisarts.