Is het schadelijk om door het raam in de zon te kijken?

Ik weet dat het schadelijk is om rechtstreeks in de zon te kijken. Ik vraag me af of dit ook geldt wanneer ik vanachter een raam naar de zon kijk.
De UV straling wordt dan wel tegengehouden maar ook het schadelijke effect voor je ogen? Of is juist de UV straling zelf de boosdoener voor de ogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Glas houd niet alle UV tegen
Bordensteker
9 jaar geleden
Na de zonsverduistering en de eclipsbrilletjes en zo vind ik dit wel een slimme vraag.
Ik verwacht dat de afzwakking van het ultraviolet licht door vensterglas totaal niet toereikend zal zijn om op deze manier toch veilig naar de zon te kijken. Dan was dat al wel in het nieuws gekomen.
En ik zou het never nooit willen proberen. Je hebt maar één stel ogen en bij het eclipskijken of anders naar de zon kijken kunnen ze net zo snel heen zijn als een flitslampje! De rest van mijn leven een blinde plek zien precies waar je scherp kunt zien (en kunt lezen bijvoorbeeld) is echt een ramp!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het UV én de sterkte van het zichtbare licht zijn onafhankelijk van elkaar zeer schadelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.

Het beste antwoord

ja, heel schadelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het licht is te fel. Het brandt in op je netvlies.
Vergelijk een vergrootglas waarmee je een stukje hout in de fik kunt zetten. Ook glas, zij het een beetje gebogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Dit antwoord en de bronnen gaan helemaal niet in op de in de vraag genoemde toepassing van het UV filterende effect van vensterglas.