Wat moet ik doen met een gescheurd netvlies?

Beste,

Ik heb 4 jaar geleden mijn netvlies gescheurd waardoor ik een blinde vlek heb in het midden van mijn rechter oog. Ik speel voetbal op hoog niveau maar ik heb schrik dat ze me er vroeg of laat op gaan afrekenen.
Daarom vroeg ik me af of er behandelingen/operaties zijn zodat ik terug kan zien door mijn rechteroog.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.9K
bamibal
9 jaar geleden
Heb je dat in die vier jaar nooit aan de arts gevraagd?

Antwoorden (1)

Een scheur in het netvlies kan eventueel behandeld worden met een laser. Zo'n behandeling wordt gedaan als er een (groot) risico is op verder scheuren of zelfs volledig loslaten van het netvlies. Dat laatste kan tot blindheid leiden als er niet tijdig wordt ingegrepen. De scheur zelf kan daarmee echter niet gedicht worden, het is alleen een behandeling die erger voorkomt. Ik verwacht dan ook niet dat je na een laserbehandeling beter zult kunnen zien.

Je zult vier jaar geleden ongetwijfeld door een oogarts beoordeeld zijn. Die heeft blijkbaar geoordeeld dat er geen groot risico is dat het netvlies door de scheur volledig los gaat laten, anders zou de laserbehandeling je al aangeboden zijn. Soms is zo'n behandeling niet nodig, dan zijn de plaats, grootte en/of vorm van de scheur dusdanig dat het risico op verder scheuren niet groot is. Ik neem aan dat je instructies hebt gekregen dat je bij het toenemen van klachten, zoals het plotseling verergeren van lichtflitsen en/of vlekken in je gezichtsveld, verdere gezichtsvelduitval zoals het zien van een schuine zwarte vlek (alsof er iemand iets ondoorzichtigs voor een deel van je oog houdt) of het zien van een waas, je zo snel mogelijk contact met een oogarts moet opnemen. Dat zijn symptomen van een netvliesloslating of eventueel het verergeren van een aanwezige scheur, en dan is snel ingrijpen heel belangrijk.

Maar als je concrete vragen hebt over wat er eventueel nog mogelijk is om je zicht te verbeteren, kun je die natuurlijk het beste aan je (oog)arts stellen. Die weet wat er precies aan de hand is en kan je dus ook beter uitleggen wat eventuele behandelmogelijkheden nog kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
De gehele waarheid. (Uit ervaring) Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van mij een plus, prima verwoord. Bij vragen, twijfel of problemen terug naar je oogarts.