Tot hoe lang kun je zachte maandlenzen na koop nog dragen?

Ik heb in januari 2014 een setje zachte maandlenzen gekocht. Deze heb ik echter maar een of twee keer gedragen en verder hebben ze het daglicht niet meer gezien. Ze liggen al sindsdien in mijn contactlenzen doosje in de vloeistof. Ik vroeg me af of het nog mogelijk en verantwoord was ze nu alsnog voor een middagje te dragen? Ik ben niet van plan om ze alsnog op langer termijn te gaan dragen maar enkel en alleen voor deze middag. Ik vroeg me af of dat veel consequenties zou hebben of dat ik er simpelweg op kan rekenen dat ze nu niet echt comfortabel zullen zitten. Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
18.1K

Het beste antwoord

beste,
ik ben blij met jouw vraag want er zijn veel mensen die hetzelde doen (zie ook antwoorden) en dat is helaas verkeerd. De lenzen in de verpakking zijn geconsentreerd verpakt en dat zorgt ervoor dat de lens lang houdbaar is. Zodra je de lensverpakking opent komt er zuurstof bij en vanaf dat momemt is de kwaliteit van de lenzen ongeveer 5 weken goed ! als je nu de lenzen gaat dragen zul je deze lenzen voelen en ze kunnen schade geven aan je hoornvlies omdat deze lenzen geen zuurstof meer doorlaten. Advies gooi deze lenzen a.u.b weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik dacht inderdaad hetzelfde. Je hoort ook regelmatig dat mense hun lenzen langer dragen dan de periode waarvoor ze bedoeld zijn. Het is dus wel mogelijk, maar komt niet geheel zonder risico. Dankjewel!

Andere antwoorden (3)

dit is volkomen normaal lenzen gaan nooit langer dan enkele uren-1 dag mee daarna zijn ze opgedroogd, je kunt ze het beste uitdoen wanneer het begint te jeuken en dan vervangen door anderen, en natuurlijk voor het slapengaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze noemen maandlenzen "maandlenzen" omdat je ze ongeveer een maand kunt dragen. De lenzen worden in de fabriek verpakt in min of meer dezelfde vloeistof als waar jij ze in bewaart.
Als jij ze twee keer gebruikt hebt en verder bewaart hebt in lenzenvloeistof kun je ze best een middagje dragen. Als ik jou was zou ik ze wel een uurtje van te voren in doen om te zien of de kwaliteit nog steeds goed is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe dit eigenlijk altijd. Ik heb maandlenzen, maar draag nooit 30/31 dagen achter elkaar mijn lenzen. Hooguit 1/3e daarvan en gebruik ze dus soms 2-3 maanden lang. Ik bewaar ze inderdaad in vloeistof en dat gaat verder prima. Dus ik zou zeggen, probeer het even, doe ze in en als je er geen last van heb dan kan je ze gewoon inhouden :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me bij Theemix aan; ik heb ook maandlenzen, maar draag ze niet elke dag en daarbij nooit meer dan een uurtje of vier op een dag, dus ik doe er veel langer mee dan een maand. Ik vervang ze als ze gaan irriteren of als er een klein scheurtje in komt, dat merk je gauw genoeg. Ik draag ze dan ook geen seconde langer. Als je ze goed schoonmaakt, de vloeistof elke dag vervangt en je handen wast voor in en uitzetten, kan je er best lang mee doen zonder schade aan je oog. Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met je ogen, maar soms denk ik ook wel eens dat er commerciële motieven een rol spelen in de tekst van de bijsluiter....