Wat is het verschil tussen bijziend en oudziend zijn?

Natuurkundig gezien, bedoel ik. Is het simpele verschil gewoon dat ouderdomsziendheid komt doordat mensen oud zijn en 'gewoon' verziend niet? Want zowel oudziend en verziende mensen kunnen niet goed dichtbij kijken/lezen, toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
3.3K
Ivana
9 jaar geleden
http://www.natuurkundeuitgelegd.nl/videolessen.php?video=oudziendheid
Zoek 'oudziend' op in google. Pagina's vol inclusief video's. Te veel om hier te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het gegoogled, en ik snap wat beide zijn, maar het verschil is me niet duidelijk. Gegeven pagina heb ik ook gebruikt, maar de videolessen zijn niet beschikbaar zonder betaald account. Toch bedankt voor de link.
Ivana
9 jaar geleden
Oudziend wordt veroorzaakt door leeftijd, bijziend (wat in feite het zelfde oplevert) wordt veroorzaakt door een afwijking van het oog op jongere leeftijd.

Antwoorden (1)

Alle mensen worden oudziend omdat de lens langzaam steeds stugger wordt, door de manier waarop het weefsel zich vernieuwd. In principe kunnen oudziende mensen nog goed op oneindig scherpstellen, maar alles wat dichterbij komt is wazig, daarom hebben ze en bril tuseen +1 en +0.5 dioptrie nodig om voorwerpen op 1 meter respectievelijk 0.5 meter te zien. Vaak kan de lens nog wel een klein beetje vervormen, zodat je nog wel enigszins kunt scherpstellen op dichtbij, maar dat wordt steeds minder.
Bij bijziende mensen is de vorm van het oog zodanig dat het licht al voor het netvlies samenkomt als het van oneindig komt (evenwijdige inval). Als het voorwerp wat dichterbij komt kunnen bijziende oudziende mensen zich dus goed redden, terwijl de goedziende oudziende mensen een leesbril nodig hebben.