Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een dag- en maandlens?

Ik snap natuurlijk dat je daglenzen 1 dag maar draagt en een maandlens voor een maand. Maar wat ik juist afvraag is hoezo kan je de daglens geen maand dragen? En zou het kunnen zijn als je een daglens voor bijvoorbeeld 2-3 dagen gebruikt ( op de zelfde manier schoonmaakt als bij een maandlens enz. ) nog steeds beter voor je ogen zijn dan een maandlens die je 20-30 dagen hebt gebruikt?

Ik ben een student en probeer natuurlijk de kosten zo laag te houden vooral bij lenzen.

Alvast bedankt voor het antwoorden ! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verschil zit hem vooral in de dikte van het materiaal (bij gelijk merk). Een daglens hoor je weg te gooien aan eind van de dag. Maar je kunt ze wel meerdere keren gebruiken, maar dat is dan uiteraard tegen de voorschriften en GEHEEL VOOR EIGEN RISICO. NB Dat risico neem ik al jaren, gebruik "daglenzen" probleemloos gedurende ongeveer een week mgv No-Rub-bewaarvloeistof (dezelfde vloeistof als voor maandlenzen van hetzelfde merk wordt gebruikt).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien een korte/simpele uitleg maar:

Uit ervaring weet ik dat als ik mijn maandlenzen langer dan een maand in heb, ze op een gegeven moment behoorlijk gaan irriteren. Het gevoel alsof je zand in je ogen hebt. Dit komt volgens mij omdat de lensen dan al beginnen uit te drogen. Dit geldt denk ik hetzelfde voor daglenzen.