Wat is het verschil tussen een dag- en maandlens?

Ik snap natuurlijk dat je daglenzen 1 dag maar draagt en een maandlens voor een maand. Maar wat ik juist afvraag is hoezo kan je de daglens geen maand dragen? En zou het kunnen zijn als je een daglens voor bijvoorbeeld 2-3 dagen gebruikt ( op de zelfde manier schoonmaakt als bij een maandlens enz. ) nog steeds beter voor je ogen zijn dan een maandlens die je 20-30 dagen hebt gebruikt?

Ik ben een student en probeer natuurlijk de kosten zo laag te houden vooral bij lenzen.

Alvast bedankt voor het antwoorden ! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verschil zit hem vooral in de dikte van het materiaal (bij gelijk merk). Een daglens hoor je weg te gooien aan eind van de dag. Maar je kunt ze wel meerdere keren gebruiken, maar dat is dan uiteraard tegen de voorschriften en GEHEEL VOOR EIGEN RISICO. NB Dat risico neem ik al jaren, gebruik "daglenzen" probleemloos gedurende ongeveer een week mgv No-Rub-bewaarvloeistof (dezelfde vloeistof als voor maandlenzen van hetzelfde merk wordt gebruikt).

Het beste antwoord

Misschien een korte/simpele uitleg maar:

Uit ervaring weet ik dat als ik mijn maandlenzen langer dan een maand in heb, ze op een gegeven moment behoorlijk gaan irriteren. Het gevoel alsof je zand in je ogen hebt. Dit komt volgens mij omdat de lensen dan al beginnen uit te drogen. Dit geldt denk ik hetzelfde voor daglenzen.

Daarnaast heeft een daglens een relatief eenvoudige pasvorm waardoor deze, afhankelijk van de vorm van je oog, meer of minder goed passen. Zolang deze lens nieuw is, is die nog soepel genoeg om zich aan je oog aan te passen. Dit effect gaar echter snel verloren waardoor de lens je ogen kan gaan aanpassen. Je doet dus schade aan je oog en het heeft geen zin om dus met vloeistof het proberen te verlengen naar 2/3 dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Daglenzen of maandlenzen?

Het grootste verschil tussen daglenzen en maandlenzen is de draagtijd. Wat zijn echter de andere verschillen tussen deze twee soorten lenzen? Hier wordt u geïnformeerd u over de kenmerken en voordelen van beide soorten contactlenzen.

Over daglenzen
Zoals de naam al doet vermoeden, vervangt u daglenzen elke dag. U draagt ze één keer en gooit ze aan het einde van de dag weg. Het voordeel hiervan is dat u deze lenzen niet hoeft te desinfecteren of schoon te maken. U heeft geen geknoei met lenzenvloeistof en lenzenbakjes. Dit bespaart veel moeite en tijd, want aan het eind van de dag gooit u uw daglenzen gewoon weg. Daglenzen zijn net als de meeste lenzen van Hans Anders, zuurstofdoorlatend, waardoor voedingsstoffen tussen hoornvlies en traanvocht optimaal worden uitgewisseld. Daarnaast is er minder kans op infecties kleiner, omdat u elke dag schone nieuwe daglenzen gebruikt. Daglenzen zijn wel over het algemeen iets duurder dan maandlenzen.

Waarom daglenzen dragen
Daglenzen zijn een goede keuze als: •U slechts af en toe lenzen draagt
•U snel last heeft van geïrriteerde ogen
•U lenzen wilt afwisselen met een bril
•U lenzen op reis wilt dragen

Over maandlenzen
Maandlenzen vervangt u maandelijks. Een maandlens is goedkoper dan week- en daglenzen. Het grootste voordeel is dat binnen maandlenzen meer keuze is in verschillende materialen, die tegemoet komen aan specifieke wensen en eisen voor uw ogen. Een nadeel van maandlenzen is dat ze dagelijks moeten worden gereinigd en gedesinfecteerd. Dit om slijtage en ooginfecties te voorkomen. Daarnaast zijn maandlenzen minder soepel dan daglenzen, waardoor de gewenningsperiode langer kan zijn.

Waarom maandlenzen?
Maandlenzen zijn zeer geschikt voor mensen die een speciale eis voor hun lenzen hebben. Heeft u snel last van droge rode ogen, dan zijn siliconen hydrogel maandlenzen een zeer geschikte keuze. Wanneer u een cilinderafwijking wilt corrigeren met specifieke torische lenzen, zult u deze waarschijnlijk sneller vinden in het assortiment maandlenzen tegen een aantrekkelijke prijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord is letterlijk gekopieerd en geplakt vanuit de bron !