Als je een lui oog hebt, heb je dan ook meteen een bril nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.9K

Het beste antwoord

Het kan, maar hoeft niet.

Normaal gesproken zie je met elk oog een afzonderlijk beeld; deze beelden vallen eigenlijk naadloos op elkaar.
Als je twee beelden ziet die niet matchen, is dat tegenstrijdige informatie voor de hersenen, wat ze niet kunnen hanteren en daarom gaan ze stelselmatig één (het zwakste) beeld onderdrukken. Dat is dus een lui oog.

Is de tegenstrijdigheid veroorzaakt door scheelzien, dan is wellicht geen bril nodig maar een operatie (rechtzetten van het oog).
Is de tegenstrijdigheid veroorzaakt doordat één van de ogen minder scherp ziet dan het andere oog, dan is het een ander verhaal; dan moet dat oog gecorrigeerd worden met een bril.

Het hangt dus van de oorzaak af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens moet dan vaak nog wel het luie oog (eigenlijk de hersenen) getraind worden, waarvoor het goede oog een periode wordt afgeplakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een lui oog hebt, zoals ik zelf in mijn jeugd heb gehad, dan kijk je eigenlijk nog maar met een oog. De informatie van je andere oog wordt door hersenen weggefilterd. Dat wil echter niet zeggen dat je niet meer met dat oog kunt kijken want als je je hand voor je goede oog houdt dan zul je merken dat je met het ander oog nog wel ziet.
Omdat de informatie van je luie oog wordt weggefilterd kun je echter geen diepte meer zien en dat is wel belangrijk. De meeste kinderen krijgen dan ook een bril waarvan een glas is afgeplakt waardoor je hersenen gedwongen worden met je luie oog te kijken. Meestal is dat voldoende om je luie oog weer te activeren.
Soms wordt een lui oog veroorzaakt omdat een aantal spiertjes die je oog aansturen te sterk zijn verkort of te lang zijn. Je kunt dan dat oog niet goed meer richten op het beeld waar het andere oog op gericht is. Dan moet er operatief worden ingegrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, bij een lui oog, hoef je niet altijd een bril, dit omdat het zicht van je luie oog, niet te corrigeren is met een bril. Je hoeft alleen een bril of 1 lens, als je andere oog niet goed functioneert. Een lui oog is ook alleen maar bij kleine kinderen te corrigeren, dat gebeurd door het goede oog dagelijks af te plakken, waardoor het kind daardoor met het luie oog moet kijken. Dat afplakken moet worden volgehouden tot het zesde jaar, daarna is het niet meer te corrigeren door afplakken. Wel kan het oog rechtgezet worden, door het oogspiertje iets in te korten.