Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt een lui oog overge-erfd?

Want aan mijn moeders kant komen veel luie ogen en oogsterkte-afwijkingen voor(ze had zelf ook een lui oog en een bril) en aan mijn vaders kant had mijn vader alleen een lui oog en meesten ook een bril.
Hoe zit het hier met de overerving?

Toegevoegd na 4 dagen:
Op school hebben we het over homozygoot en heterozygoot en dominant en reccesief. Als het lui oog bijvoorbeeld als gen A heeft en dominant is en a de reccesieve is, heeft dan iemand met Aa ook een lui oog of zit het toch anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
812

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een lui oog kan in een familie voorkomen. De vraag hoe, kan ik alleen in algemene zin beoordelen. Op een bepaald gen zal die eigenschap overerfbaar zijn. Mij is niet uit het hoofd bekend op welk gen dit defect zit. Het is niet gebonden aan het geslacht, dus uitsluitend via de vaderlijke of moederlijke lijn. En ook niet perse erfelijk. Wel zie je in families een hogere frequentie van de aanwezigheid van een lui oog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding