Kan je zien aan lenzen dat ze over datum zijn?

Hej,

Voor de zomer had ik voor school natuurlijk m'n lenzen in (-2,75) om ver te zien aan beide ogen.

Nu, wanneer de zomer begon heb ik ze uitgedaan en in het potje bewaard. Maar in de zomer zelf zijn we naar de cinema geweest waardoor ik een nieuw pakje lenzen heb gebruikt (wel maar een paar uur aangedaan).

Nu school weer begint zit ik hier met 2 paar lenzen opgescheept. Ik weet niet welke ik al een maand in had, en welke ik nog maar een paar uur in had.
Wat me wel opviel is dat de lenzenvloeistof van het ene paar wat gelig begon te worden.

Nu is mijn vraag, hoe zie je aan de lenzen zelf dat je ze al een maand in had?
Ik wil namelijk niet beide wegsmijten en weer een nieuw paar gaan gebruiken. Voor 1 paar betaal ik namelijk 25€...

Ik doe m'n lenzen wel dagelijks uit natuurlijk na school, het is niet zo dat ik ze een maand aan een stuk draag. En moest ik perongeluk het verkeerde paar inhebben om een maand mee naar school te gaan (waardoor ik ze dus 2 maanden draag) is dit dan erg gevaarlijk voor je ogen? Ook als dit eenmalig is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wees verstandig en gooi ze weg, je hebt maar 2 ogen, verpest die niet door verkeerde zuinigheid, 50 euro is veel geld, maar je ogen en goed zicht is veel meer waard.

Antwoorden (3)

Een dokter/oogarts zou je waarschijnlijk het advies geven beide paar lenzen weg te gooien en nieuwe aan te doen. Zo ben je zeker en kun je niks van vuiligheid van oude lenzen in je ogen krijgen. Ik hou me daar echter niet zo zeer aan.

Als je lenzenvloeistof geel is geworden dan vermoed ik dat dat wel je oude lenzen zullen zijn, denk niet dat dat geheel normaal is. Je kunt ook gewoon een paar lenzen proberen in doen, en normaal ga je het dan wel voelen. Als je er helemaal geen last van hebt zou ik zeggen, draag ze gewoon. En wie weet heb je bij beide paar lenzen geen last als je ze in doet.

Kan ook zijn dat als je een paar in doet, ze precies wat irriteren en je oog een beetje gaat tranen of pijn doet. Dan doe je die gewoon weer uit en gooi je ze weg. Je kunt dit niet echt zien aan de lenzen.

Ik ga er in bovenstaand antwoord trouwens wel vanuit dat je maandlenzen hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de vloeistof geel begint te worden betekent dat dat je lenzen al een tijdje liggen. Dan kan je die beter weggooien. Als je nog steeds twijfelt over het andere paar kan je die even afspoelen met lenzenvloeistof en het bakje wassen, en daarna weer terug in het (schone) bakje doen met nieuwe vloeistof. Dan zullen ze voor het grootste deel weer schoon zijn.

En het is gevaarlijk voor je ogen om (erg) oude lenzen in te doen, omdat er bacteriën op de lenzen/in de vloeistof kunnen zitten, en in sommige gevallen kunnen die je oogontsteking geven.

Dus het is sowieso verstandig om de oudste weg te gooien (die met de gelige vloeistof), maar het meest veilige is het om ze allebei weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik begrijp dat je maandlenzen hebt.
deze lenzen zijn nadat je ze uit de verpakking hebt gehaald 30 dagen te gebruiken.
het maakt dus niet uit of je ze maar een paar uur ingehad hebt of elke dag.
Het zijn geen lenzen om in totaal 30 dagen te dragen in een langere periode.
30 dagen nadat je ze hebt geopend dienen de lenzen vervangen te worden!