Waar vind ik lotgenoten die een oog hebben verloren/blind zijn aan één oog?

Ik ben op zoek naar lotgenoten die op latere leeftijd, dus vanaf hun 25ste een oog hebben verloren of blind zijn geworden aan één oog.
Ik ben 28 jaar en kijk sinds 6 maanden met één oog, maar kan met niemand het verdriet, de ongemakken en de ervaringen delen. Ik mis 'het begrijpen' van iemand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Antwoorden (1)

Ga eens naar de slechtziendendag, dat is 18 januari, daar kun je lotgenoten ontmoeten. Ik kan gedeeltelijk met je meepraten, ik ben een paar jaar geleden geheel blind geworden, van de ene op de andere dag, maar heb dit snel geaccepteerd. Je moet leren om dingen te blijven doen, maar op een andere manier. Dan kom je tot de ontdekking dat je geen keus hebt en dus door moet. De eerste stap is accepteren en dan hulp zoeken, dat kan bij bijvoorbeeld Bartimeus. En geloof me, je kunt net zo gelukkig en zelfstandig leven met een visusbeperking als daarvoor, het enige echte gemis is je vrijheid van komen en gaan, omdat zelfstandig met de auto, scooter of fiets niet meer mogelijk is, wat niet uitgesloten is als je met 1 oog blind bent. Ga op zoek naar wat je kunt en probeer het gene dat niet meer lukt, achter je te laten. Natuurlijk moet je je emoties laten zien en voelen, maar laat dat niet je leven overheersen. Wees gelukkig met wie je bent en wat je wel kunt en ziet. Ga er tegen aan, ook zonder iets te zien, kun je ervan genieten!
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik vragen hoe u dan nog steeds van deze ridicuul goede antwoorden geeft, Crea? Heb je iemand die je helpt, voorleest, vertelt wat er gebeurt? Heel veel respect voor u.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een spraakprogramma op mijn computer, deze leest dus alles voor en ik heb een brailleregel, zodat ik ook met mijn vingers enigszins mee kan lezen (waar je je niet teveel van moet voorstellen, op de brailleregel lees in heel langzaam, deze gebruik ik soms om op spelfouten te controleren, braille is niet meer op snelheid te leren als je boven de 18 eraan begint), typen doe ik blind, zoals velen dat kunnen. Bedankt voor het compliment :)