Kan je je oog kneuzen?

ik had mij een tijd geleden 2 keer achterelkaar in mijn oog geprikt met mijn vinger, vraag me niet hoe, maar het gebeurde. ik had toen heeeeeeeel erg veel pijn, ik heb het oog dicht gehouden en een koud nat washandje erop gelegd, dat gaf rust.
maar sindsdien heb ik als ik hoofdpijn heb heel gauw weer last van mijn oog, en is mijn oog heel gauw moe, waarna ie ook weer heel veel pijn doet.
dacht altijd dat ik hem gekneusd had, maar vraag me nu wel af of dat überhaupt wel kan..
want je oog is niet een spier, zoals in een hand of voet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
6.4K

Antwoorden (3)

Een oog is geen gewricht of bot dus nee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste LoveAllAnimals, is de pijn verdwenen inmiddels? zo ja, hoe? Is nog bekend geworden wat er aan de hand is? Ik heb iets soortgelijks namelijk, na tak in oog, 't ging na 1 a 2 weken over, maar na maanden kwam pijn weer terug, een branderig gevoel, dat nu al weken aanhoudt, en in loop v.d. dag erger wordt. 's Avonds hangt m'n ooglid wat. Verder is er niets te zien. Een antibacteriële oogzalf van huisarts hielp niet (alleen vlak na inzalven even). Ben steeds geneigd vroeg naar bed te gaan vanwege het vermoeide oog en idd verlicht nat koud washandje erop t wat. Dus ik ben zeer benieuwd hoe 't bij jou is afgelopen. Dank vast.
Nee, je oog kan niet kneuzen, wel de omgeving van je oog. Een beschadiging aan je hoornvlies kan wel de oorzaak zijn van een pijnlijk oog, met hoofdpijn. Ga hiermee naar je huisarts en vraag, als hij/zij de oorzaak niet kan vinden, een verwijskaart naar de oogarts, deze kan je hoornvlies veel beter bekijken dan je huisarts en een goed behandelplan opstellen. Het kan ook dat dit vanzelf geneest, maar het kan ook nodig zijn hier zalf voor te gebruiken, maar ook een operatie is een optie, maar dat gebeurd alleen bij ernstige schade. Neem geen risico en ga naar je huisarts, je ogen zijn een kostbaar bezit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je kan je oog wel degelijk kneuzen.
Bij een zogenaamd stomp trauma tegen het oog kan er een kneuzing in het oog optreden, hierbij wordt het netvlies beschadigd. We spreken dan ook van een commotio retinae (commotio = kneuzing, retina = netvlies) Vooral balsporten zijn hiervoor berucht. Doordat het oog goed beschermd is door de oogkas doet een grote bal minder schade dan een kleine. Klassiek is de verwonding door en squash-balletje; deze hebben ongeveer het formaat van je oog en daardoor beschermt je schedel er niet tegen.
Bij een kneuzing aan het oog kan er in de uren na het ongeval een verminderd zicht in het aangedane oog optreden; soms is het zich ook volledig normaal. Daarnaast is er natuurlijk pijn aan het oog en vertelt de patiënt een verhaal met een stomp trauma.

Met je vinger zul je niet zo snel een kneuzing aan je oog veroorzaken, daar is echt wel wat kracht voor nodig. Ook het feit, dat de pijn snel minder werd met een koud washandje, spreekt tegen deze diagnose.
Waarom je zo veel last blijft houden van je oog kan ik zo niet bedenken; daarom toch verstandig om even naar je huisarts te gaan.

Maar antwoord op je vraag: ja dat kan dus wel.