Als je linkergezichtsveld ineens even helemaal zwart is, wat kan dat zijn?

Aan de linkerkant was het zicht er niet meer maar alleen een zwart vlak. Wel kon nog worden gekeken met beide ogen maar als je links wilde kijken zag je niets. Wat is dat voor een aandoening?

10 jaar geleden
in: Optiek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga hiermee zo snel mogelijk naar je huisarts en laat je doorverwijzen (spoedafspraak) naar een oogarts, dit kan veel oorzaken hebben, bijv een ontstoken oogzenuw.

Het beste antwoord

Dit is echt iets om een dokter mee te bezoeken. Het kan door een heleboel dingen veroorzaakt worden. Er zijn aandoeningen van het oog zelf, denk bijvoorbeeld aan ontstekingen aan of een loslating van het netvlies. Er zijn aandoeningen van de oogzenuw, bijvoorbeeld een ontsteking. Ook sommige aandoeningen aan de hersenen kunnen dit veroorzaken, denk bijvoorbeeld aan een beroerte of een TIA.
LGA noemt nog migraine, dat is zeker ook een mogelijkheid; zij het dat amigraineuze migraine een zeldzame aandoening is.

Het feit, dat het schijnbaar een voorbijgaand verschijnsel is geweest, is een goed teken. Waarschijnlijk is het dan niet iets ernstigs, maar dat kan ik met alleen deze informatie absoluut niet zeker weten.
Bij een TIA of een beroerte zijn mensen zich normaal gesproken zich niet bewust van het missen van een deel van het blikveld. Jij zag dat wel, dat spreekt dus tegen een TIA of beroerte, maar ook dat is absoluut niet zeker te zeggen met alleen deze informatie.

Al met al toch wel een rijtje met aandoeningen, die op zijn minst uitgesloten dienen te worden; of als een van deze het wel blijkt te zijn, behoeft die zeker behandeling.

Naar je huisarts dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima antwoord! Wel een opmerking: als je nog met beide ogen kunt kijken maar desondanks niets ziet in de linkerhelft van het gezichtsveld, duidt dat volgens mij niet op een netvliesloslating of op een oogzenuwprobleem, maar eerder op een probleem in de visuele verwerking in de hersenen. Dan kom ik met mijn totale lekenverstand toch op een TIA-achtig iets uit, eventueel op een tumor. De TIA-verschijnselen kunnen dan zowel door een bloedpropje als door een bloedinkje (aneurisma?) kunnen zijn veroorzaakt. Maar goed, dit is puur gezegd op enige algemene kennis, niet op vakinhoudelijke kennis. Wat dat betreft schijnt jouw licht veel feller dan het mijne.
erotisi
10 jaar geleden
Is amigraineuze migraine een aura hebben zonder hoofdpijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@erotisi: sorry, amigraineuze migraine is migraine waarbij geen hoofdpijn optreedt. Dan merk je dus inderdaad alleen de aura, en soms effecten achteraf. Dit is waarschijnlijk een zeldzaam verschijnsel, hoewel een betrouwbare schatting van hoeveel patiënten eraan lijden ontbreekt. @cryofiel: Dat mijn licht zoveel feller schijnt is teveel lof; ik doe slechts mijn best om ons doktersgebrabbel in normale mensentaal uit te leggen.
Je hebt gelijk, dat bij een netvliesloslating of oogzenuwprobleem doorgaans andere klachten komen kijken. Bij een netvliesprobleem zijn de lichtflitsjes bijvoorbeeld redelijk bekend. Helaas meldt lang niet elke patiënt dit soort klachten en een loslating lijdt toch echt tot blindheid in het aangedane gebied. Zou dan wel raar zijn dat het zicht even later weer terug was.
Hetzelfde kan gezegd worden voor de zenuwaandoeningen. Zoals ik al zei, geven TIA's en beroertes soms wel een uitval van een deel van het gezichtsveld, maar de patiënt zelf valt dat niet op (neurologie blijft toch een raar vak) Dat erotisi het wel zag, spreekt daarom tegen dit soort aandoeningen.
Een tumor zou kunnen, maar hersentumoren zijn vele malen zeldzamer dan mensen vaak denken. Veruit de meeste tumoren in de hersenen zijn uitzaaiingen van een ander soort kanker. Maar je hebt gelijk, ook dit is een optie. Ook dan is het weer raar het zicht even later weer normaal is.
Hoe dan ook blijft het een atypisch verhaal. Wat ik probeerde over te brengen is, dat we met de hoeveelheid informatie, die we nu hebben, nooit tot een (waarschijnlijkheids-) diagnose zullen komen. Er is een goede kans dat het allemaal meevalt, maar er zijn een aantal aandoeningen die we zeker niet uit kunnen sluiten. Sommige van die diagnoses behoeven zeker aandacht van een arts.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je toelichting. De reden dat ik netvliesloslating onwaarschijnlijk acht is dat het halfzijdige gezichtsverlies kennelijk in BEIDE ogen optreedt. Bij netvliesloslating is dat niet het geval. Met je laatste alinea ben ik het roerend eens. De klachten zijn vreemd en potentieel ernstig genoeg om echt serieus te nemen, het is geen pijntje dat je misschien even in de gaten houdt maar dat waarschijnlijk vanzelf zal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dat deze afbeelding nog iets duidelijk maakt:
http://www.google.nl/imgres?q=oogzenuw&um=1&sa=N&biw=1920&bih=918&hl=nl&tbm=isch&tbnid=0d3snxPLJ7wINM:&imgrefurl=http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec20/ch235/ch235b.html&docid=rIf9KAPm_NyvlM&imgurl=http://www.merckmanual.nl/media/mmhe2/figures/2004EYE235_01.gif&w=244&h=299&ei=A4XVUaLtM8bGswak1YCoCQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:88&iact=rc&page=1&tbnh=184&tbnw=150&start=0&ndsp=32&tx=108&ty=86 Aandoeningen aan de rechter oogzenuw achter het chiasma opticum geeft dus een uitval van het gehele linker gezichtsveld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat die loslating onwaarschijnlijk is, maar uitsluiten kan ik het niet.
Ik ben wel benieuwd wat de diagnose zal blijken te zijn. erotisi zou je de diagnose met ons willen delen? Dat is uiteraard geen plicht, maar ik hoop dat je mijn professionele nieuwsgierigheid kunt begrijpen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh ja, dat is ook zo, de oogzenuw kruist niet in z'n geheel, maar slechts de helft kruist - dat is hetgene wat ik even was vergeten!

Andere antwoorden (1)

Het kan een aura zijn, dat is in feite een vorm van migraine. Het hoeft niet tot hoofdpijn te leiden. Soms zie je na dat zwart haaientanden of ringen.