Hoe ontstaan de regenboog kringen in mijn beeld door mijn lenzen?

Als ik in een lamp kijk, zie ik een regenboog kring eromheen.
Hoe ontstaat dit?

Weinig info op internet te vinden behalve dit
De volgende verschijnselen behoren niet tot de normale gewenningsverschijnselen:
(er dient contact te worden opgenomen met de contactlensspecialist)
Regenboogkleurige ringen om lampen zien

Dat ga ik ook doen maar wil wel weten wat het is.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb sinds woensdag dan een lens in dat oog.
De eerste dagen zag ik vooral dubbel. ( correctie lui oog)
Vanaf gisteren avond zie ik ook die kringen.

Helaas is vandaag de opticien gesloten.
De vervangende in een andere plaats was de contactlens man niet aanwezig.

Verder heb ik een trekkend gevoel in mijn oog.
Zie vooral dubbel bij licht en donker contrasten.

De oogdruk is wel in begin november gemeten bij de optometrist van de oogarts, daar heb ik deze lenzen ook aangemeten gekregen. Toen was daar niet mee aan de hand.

Nu heb ik de lens uitgehaald zie geen kringen meer wel houd ik een trekkerig gevoel in oog (waarschijnlijk is dat de oogzenuw)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
10.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.deonlinedrogist.nl/meer_info/Handleiding%20contactlenzen%20Unicare%20juiste%20versie.pdf enigste wat ik kan vinden en iets voor senioren maar dat ben ik niet.
( ik ben 26)

Het beste antwoord

Misschien heb je glaucoom. De symptomen van deze oogziekte zijn afhankelijk van het soort glaucoom. Traditionele glaucoom ontwikkelt zich vaak zeer geleidelijk en vooral pijnloos. Bij deze variant ontbreken vroeg­tijdige waarschuwingssignalen. Uw gezichtsvermogen loopt geleidelijk terug zonder dat u dit merkt of als hinderlijk ervaart. De eerste indicatie van deze oogziekte kan zich voordoen als een deel van het gezichtsvermogen al aangetast is. Acute glaucoom ontstaat tengevolge van een plotselinge en volledige verstopping van de afvoerkanaaltjes in het oog. De oogdruk loopt hierdoor zeer snel op, waardoor een wazig zicht ontstaat, gekleurde ringen rond lampen worden waargenomen en men krijgt pijnlijke of rode ogen.