Wat is mijn leessterkte? Wie weet een manier om daar achter te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1K

Antwoorden (5)

ik neem aan dat je voor een bril bedoeld.
ga naar trekpleister/etos of zo, daar hangen rekken met leesbrillen ,met kaartjes met de sterkte.
probeer ze uit in de winkel, en waar je het best mee kan lezen, is de sterkte.
je kan ook bij een opticien naar binnen stappen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het best kan je even bij een opticien naar binnen stappen, zij kunnen alle afwijkingen in je zicht meten en je vervolgens advies geven wat voor jou de beste oplossing is.
Je kan ook een online leestest doen (de meeste leesbril-webwinkels bieden deze wel aan op de website, zie onderstaande link), dit geeft een goede indicatie, maar is natuurlijk geen exacte meting. Let er op dat je de instructies volgt, dat geeft het beste resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je enkel goedkoop een leesbrilletje moet hebben kun je bijv naar de hema gaan, die hebben leesbrilletjes van +0,5 tot +2,5 geloof ik, ze kosten maar 5 euro, en je neemt de best passende bril mee. Je mag ze proberen in de winkel, en de beste neem je mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 manieren staan er al, de derde als aanvulling:
() winkel binnen stappen en een leesbrilletje voor 2 à 3 euro uitproberen, klaar
() bij een opticien op afspraak je ogen laten testen op sterkte, klaar
() naar de oogarts, ook op afspraak, en daar op de beste/ betrouwbaarste manier je ogen laten testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op zich eens, maar de 3e optie is wel verreweg de duurste. Meestal zie je hier geen nota van ivm je zorgverzekering, maar specialisten in het ziekenhuis zijn erg duur.
Ik zou het toch gewoon met de opticien doen, volgens mij kunje daar met een relatief klein oogprobleem prima terecht. Zoek dan echt een goede opticien met goed opgeleid personeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat je zegt is waar, maar ook het probleem, wie weet welke opticien goed of niet goed is (papieren / kwalificaties)?
ga er van uit, dat als je iets/een probleem hebt dat je dan naar een arts gaat of oogziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is:als je naar de opticien gaat en die twijfelt welke sterkte je nodig hebt stuurt die je door naar de oogarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als dat zo is, brand, prima, mijn ervaring is dat bijna elke opticien denkt dat hij alles weet (god is...) en dat roept bij mij twijfels op over zijn vakmanschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BIJNA elke opticien is niet iedereen,jodokus52!Heb ik toevallig een goede!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, brand, wees blij! want een goede vakman vandaag de dag: onbetaalbaar en soms onvindbaar!
het beste, is de opticien. die zien dan direct of er eventueel een oog afwijking is.