Is/ was dit schadelijk voor de ogen?

Vorig jaar op chirokamp maakte een vriend me wakker door met een ledlight (van iphone) recht in mijn oog te schijnen. Het eerste uur zag ik voortdurend een grote zwarte bol voor mijn rechteroog. Dit is dan geleidelijk afgezwakt. Wat was dit en is dit schadelijk?

Nu heb ik van die zwarte vliegjes die voorbij mijn ogen vliegen, maar ik denk niet dat het hier mee te maken heeft aangezien het alleen mijn rechteroog was die de ledlight van dichtbij zag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al aangeeft was dit overbelichting. Je oog is niet beschadigt omdat het zo kort was. Wel heeft je oog, of je hersenen, moeite gehad om het te verwerken en om alle "plaatjes" weer de juiste vorm en kleur te geven. Het is onverstandig om zoiets nogmaals te doen, maar voor een keer kan dit geen kwaad.

De vliegjes die je ziet zijn de bloedvaatjes in je ogen, die ziet (bijna) iedereen en kan gelukkig ook geen kwaad

Concreet: Je hebt (hierdoor) Geen kans gehad op permanente oogbeschadiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 12-jarige ging ik elektrisch lassen leren op mijn lts en kon de hele nacht niet slapen van het helse blauwe vuur want automatische ruitjes op batterijtjes bestonden in 1958 nog niet.
Maar na 3 dagen en een buisje multi-vitamine was ik echt wel opgelapt en had er geen gevolgen van.