Lichtblauwe glazen zouden ogen minder vermoeien, dus mensen die niet zo goed tegen scherp zon- of 'noorder'-licht of artiesten die optreden en altijd lampen met scherp licht (''supertrouper") op zich gericht hebben, zouden met deze glazen minder last hebben van bijvoorbeeld hoofdpijn.
Net als wanneer je lang achter de computer zit (of ervoor) dat je een beetje gaat knijpen met je ogen.

(Ook gele glazen werden uitgevonden, die kleur werkt als nachtbril voor chauffeurs goed. Lichten schitteren niet meer.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Roy Orbison (zanger - vorige eeuw) had er al last van en droeg altijd een zonnebril !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja een klasgenoot draagt het. Hij is dislextisch en het helpt hem met lezen zegt hij. De letters blijven dan op hun plaats staan. Zijn zusje heeft de gele variant ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is weer eens wat anders en het staat wel cool.

Er is inderdaad een theorie, van de Britse professor John F. Stein die zegt dat voor tweederde van de dyslectische mensen het probleem wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor bepaalde kleuren die in het normale licht voorkomen. Deze visuele handicap kan volgens hem worden opgelost door het dragen van een gele of blauwe bril.

Maar deze theorie schijnt niet wetenschappelijk bewezen te kunnen worden.
In Engeland wordt deze kleurentheorie al jaren toegepast. In Oxford bijvoorbeeld sturen scholen dyslectische kinderen door naar de kliniek van professor Stein. Daar wordt getest of die kinderen wel goed kunnen zien. De rest van de wetenschappelijke wereld twijfelt sterk aan deze kleurentheorie. Die beschouwt dyslexie als een hersenafwijking en niet als een visueel probleem.

Dat doet er natuurlijk helemaal niet toe.
Als een kind beter kan lezen door het dragen van een simpel blauw brilletje, dan moet dat gewoon zo zijn.

Maar de brillen op jouw foto's lijken toch meer zonnebrillen te zijn dan leesbrillen.
En ik weet natuurlijk niet of deze celebs wel dyslectisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat: En ik weet natuurlijk niet of deze celebs wel dyslectisch zijn. Bij sommige vraag je je zelfs af, of ze überhaupt wel kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Weet wel van het bestaan van een prisma bril voor dyslecten (wat onzin schijnt te zijn). Heb het even opgezocht maar het schijnt nogal omstreden te zijn dit onderzoek van dhr Stein. Xlens heeft een peperdure versie (500 euro) op de markt gebracht, maar als ik het zo lees is het een beetje net als met de prisma bril. Het is ook meer geschikt voor de net beginnende lezers wat bovenstaande personen zeker niet zijn.
Maar goed een blauw brilletje is zo aangeschaft, misschien toch het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ettedo.
Dat staat allemaal in de bron die ik vermeldde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje:
Doel je op de middelste?
De linker heeft een alcohol- en drugsprobleem, ik kom niet op zijn naam. En de rechter, is dat Phil Collins?
Goh, allemaal oude koppen :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Links is Charlie Sheen (ex-'Two and a half Men"). Rechts is niet Phil Collins, maar ik weet ook niet wie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, "onze" Phil is not in the air tonight!
Momo ik bedoel blauwe bil (Eh... brildragers) in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechts is Harry Vermeegen, voetbal journalist.