Hoe heet de aandoening waarbij er vlekken OP je oog zitten?

Ik heb wat vlekken op mijn oog, dus niet 'in' mijn oog en is het dus geen mouche volante.

Het zijn zwarte donkere vlekken op het oogwit. Ik heb hier geen last van en ben al bij de huisarts (assistente) geweest, en ze zij dat het niet erg was als ik er geen last van had. Maar toch zou ik hier meer informatie over willen weten, mocht ze het fout hebben.

Als iemand mij dan ook kan vertellen wat het is en of het schadelijk is met een bron erbij zou het fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mijn vader zei ook dat het onschuldig is, maar hij heeft niet echt de kennis daarvoor. Hij stelde voor om naar een opticien of huisarts te gaan. Maar volgens hen was de huisarts beter. Ik ben dus al naar de huisarts geweest. Maar ze zij alleen:'Als het geen pijn doet is het niet ernstig.' Ja maar dan weet ik nog steeds niet wat het is... Nu je dit zegt zal ik binnenkort ook eens naar een opticien gaan ;). Dankjewel.

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De vraagsteller is schoolgaand, dus seniel zal hij niet zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik ben inderdaad niet seniel xD. Maar het lijkt een beetje op deze foto: http://dro.hs.columbia.edu/snlplaque.htm De andere foto's zijn een beetje te overdreven. Ook is het een stuk(je) kleiner. Ik heb het echter wel in allebei mijn ogen op verschillende plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je in google zoekt op ""Senile scleral plaques"" (vooral google images) krijg je nog meer voorbeelden. maar inderdaad: schijnt geen probleem te zijn, puur ouderdoms verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je niet oud bent : ik weet het niet. dit was wat ik kon vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij mij is het veel minder erg dan op de meeste foto's.
Het is griezelig om zo'n vraag te beantwoorden. Deze vlekken komen voor bij de ziekte van Wegener. Maar voor het zelfde geld is het iets totaal onschuldigs.
Ik zal even een stukje van deze ziekte voor je afdrukken, maar dit zou je op het verkeerde been kunnen zetten:
------------------------------------------
De ziekte van Wegener of granulomatose van Wegener is een vorm van systeemvasculitis, een auto-immuunziekte en is genoemd naar de Duitse patholoog Friedrich Wegener (1907 – 1990) die deze ziekte in 1939 voor het eerst beschreef. De ziekte van Wegener wordt gekenmerkt door ontstekingen van de wanden van de kleine bloedvaten. Deze ontstekingen kunnen zich in meerdere organen manifesteren. De bloedvatontstekingen leiden tot versterf (necrose) van weefsels in organen. Tevens treden vrij karakteristieke ophopingen van ontstekingscellen (granulomen) op, met name in de neus en de longen, maar ook de nieren worden vaak aangetast, evenals de huid, ogen, gewrichten, centraal en perifeer zenuwstelsel en maag- en darmkanaal.
De ziekte kan in elk van de genoemde organen beginnen, zonder dat andere organen meedoen. Daardoor wordt de ziekte vooral in het begin niet herkend.
-------------------------------------------
Ik hoop voor jou dat het hier niets mee te maken heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het ook niet o.O maar dat zal het denk ik niet zijn. Toch bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dit dan een ontsteking wat ik heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is 2 jaar geleden dat ik het heb opgemerkt xD.
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb het gescand omdat aan deze ziekte vaak voorbij wordt gegaan. Mochten er andere klachten bijkomen of de huisarts weet het ook niet, dan kan je dit vermelden. Het kan dus een bijverschijnsel zijn van een onderliggende ziekte die iets met bloedvatontstekingen te maken heeft.