Is een 27" TFT (2560x1440) scherm schadelijker voor je ogen dan een 20" (1400x1050) inch scherm?

Als je de afstand tot je ogen (tot aan het middelpunt van het scherm) gelijk houdt.
(En natuurlijk verder gelijkblijvende omstandigheden, zoals aantal uur dat je achter de PC zit.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1K

Het beste antwoord

Waarom zou een beeldscherm schadelijk zijn voor je ogen?

De oude beeldbuizen waren een klein beetje schadelijk: die werden elektrostatisch opgeladen, waardoor ze stof aantrokken. Zo af en toe kwam zo'n stofje los van het scherm; dat kon dan in je ogen of in je ademhalingswegen terechtkomen.

Voor de huidige platte schermen geldt dit niet.

Waar je op moet letten, is dat je het scherm niet te fel instelt (dat is de vaakst gemaakte fout). Natuurlijk moet je het ook niet te donker instellen. Ook contrast moet goed zijn. Dit geldt niet alleen voor het contrast op het beeld, maar ook voor het contrast tussen wat je op je scherm ziet, en wat je langs je scherm heen op de achtergrond ziet.

Als je deze ergonomische principes in acht neemt, maakt het niet uit hoe groot een scherm is. Een groter scherm zou dan zelfs beter kunnen zijn, doordat je minder vaak hoeft te schakelen tussen verschillende vensters: je kunt immers al die vensters tegelijk zichtbaar maken.

Het enige dat dan nog overblijft is dat je continu scherpstelt op dezelfde, vrij beperkte, afstand. Dat is niet natuurlijk - in de natuur stel je vaak scherp op voorwerpen die enkele meters tot vele tientallen meters van je vandaan zijn. Maar dit is niet afhankelijk van de grootte van je scherm.

Ook het feit dat je lang stilzit is natuurlijk niet goed, maar ook hier maakt de grootte van het scherm niet uit.

Toegevoegd na 43 seconden:

Het antwoord op je vraag is dus:

Nee. Mits je je aan de genoemde ergonomische principes houdt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Waarom zou een beeldscherm schadelijk zijn voor je ogen?" Dat weet ik niet; daarom vraag ik het. Wellicht vanwege meer (foton en misschien andere)straling, zat ik wel aan te denken. "Waar je op moet letten, is dat je het scherm niet te fel instelt (dat is de vaakst gemaakte fout). " Maar als het te fel staat (wat dus vrij vaak voorkomt), dan kan dat dus toch enigszins schadelijk zijn?
(Te veel fotonen in je oog?)
Cryofiel
12 jaar geleden
Je eerste punt: Uit je vraagstelling maakte ik op dat je ervan uitging dat *elk* beeldscherm schadelijk is voor je ogen, en dat je je afvroeg of een groter beeldscherm schadelijker zou zijn dan een kleiner beeldscherm, of even schadelijk. Een dun beeldscherm zendt geen straling uit, behalve licht- en warmtestraling. Je tweede punt: Fel licht is op zichzelf niet schadelijk. Op een zonnige zomerdag heerst buiten feller licht dan binnen bij een fel beeldscherm. Het schadelijke zit hem in de grote contrasten. Je ogen stellen zich in op het gemiddelde lichtniveau. Plaatselijk krijgt je netvlies dus te veel licht te verduren. Dat leidt tot hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieverlies.