Hoe werkt de meting voor een prisma bril?

Ik heb vorige week een oogmeting gehad op het werk. Via daar is naar voor gekomen dat ik naar een (erkend) optometrist moest voor een oogmeting.
Er is uit die test naar voor gekomen dat ik een prisma bril nodig heb.

Zelf had ik niet echt klachten, maar volgens de optometrist komt dat vaak voor. Je hersenen corrigeren dat dan en vaak is het na vele jaren een gewoonte etc.
Dat geloof ik ook wel.

Maar hoe weet ik nu of ik die testen goed heb gedaan vorige week?
Zit daar ook een controle op?
Of is het als je bij meting A iets verkeerd zegt je het dan al verkeerd "in de glazen krijgt" ?

Ik ben nu bang dat ik een fout heb gemaakt bij een meting (door bv aan te geven dat beeld 1 beter is dan beeld 2 of stipje X beter te zien was dan stipje Y terwijl het per ongeluk andersom was). Niet dat ik twijfel aan de kennis en kunde van de optometrist mevrouw. Maar door dat een collega zei: "Je bent echt gigantisch de sjaak als je 1 foutje hebt gemaakt"

5 maanden geleden
in: Optiek
ronron1212
5 maanden geleden
Ja je moet wel de juiste antwoorden geven
Gouranga
5 maanden geleden
Dat heb ik natuurlijk ook gedaan. Maar stel ik heb me eens vergist? Zit er geen controlevraag in? Bv dat je iets meet via een andere weg? Het onderzoek duurde nl een dik uur
Inekez1
5 maanden geleden
Ga naar een andere optometrist en laat een nieuwe meting doen. Volgens mij is dat gewoon gratis. Ik heb jaren geleden ook ogen laten meten en toen kwam er ook uit dat ik 'scheef' keek en een prismabril dat zou kunnen corrigeren. Ik had een hele eerlijke optometrist: zonder bril blijven je hersenen het beeld corrigeren waardoor je gewoon scherp ziet, tot het moment dat je erg vermoeid bent en je hersenen stoppen met corrigeren. Met bril moet je ineens stoppen met corrigeren terwijl je dat wel jarenlang gewend bent. Dat kan op zichzelf alweer vermoeidheid opleveren. Ondertussen heb je kans dat je oog - en hersenen - lui worden en je na een aantal jaren een sterkere prismabril nodig hebt. Ik heb gekozen voor een leven zonder bril. Dat houdt nu in dat ik niet te lang naar een scherm moet kijken, mijn scherm iets verder weg zet en dus een groter scherm gebruik (dus geen laptop maar echt een apart scherm). Of dat voor jou een optie is hangt wellicht ook af van het soort werk dat je doet.

Geef als eerste antwoord