Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt dat de sterktes verschillen bij de opticien?

Ik heb vandaag m'n ogen laten meten bij verschillende opticiens de linkerkant komt overal overeen (-0.75) terwijl bij de rechterkant het verschilt van -1.5 tot -2. Hoe komt dit? Want ik wil niet de risico lopen dat ik straks een foute sterkte heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het kan een meetfout zijn, maar het kan ook goed zijn dat je bij de ene meting vermoeider was dan bij de andere - dat kan een verschil geven.
Laat het nog eens meten, niet te vroeg op de dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dat vermoeidheid een (grote) rol kan spelen, ben je zelf soms niet helemaal duidelijk (eigen ervaring).

Als je ogen laat meten krijg je dat "optische apparaat voor je neus waar de opticien verschillende lenzen inzet.
Vaak luidt de vraag: is 1 scherper of 2?
Soms is er duidelijk verschil, Maar soms ligt het zo dicht bij elkaar dat je dat nauwelijks ziet. En je moet kiezen, dus zeg je iets.
En ook daar kan een verschil in zitten. Bij de een zei je misschien net wat anders dan bij de ander.
Maar ik vind een verschil van 0,5 wel heel groot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding