Heb ik harde of zachte lenzen?

Ik heb sinds gister nieuwe lenzen van de Hans anders easy wear pro maandlenzen zijn het. Weet iemand of dit harde of zachte lenzen zijn?
Klopt t dat harde lenzen slecht voor je ogen zijn?
En mn laatste vraag, voordat je je lenzen indoet doe je toch een drupje lenzenvloeistof op je lens, maar als ik m'n lens indoe dan prikt dat spul in m'n ogen. Hoort dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Antwoorden (5)

dit is een zachte lens en het klopt dat je eerst een druppeltje op de lens doet voor dat je ze in doet en als je dan meteen een keer met je ogen knippert heb je er ook geen last van
en of harde lenzen slecht zijn voor je ogen dat weet ik niet er zijn mensen die ze al jaren dragen zonder problemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn zachte. Dat prikken hoort niet, ik zou even navragen bij opticien. Of geef even het soort vloeistof door, misschien kent iemand het hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zachte lenzen en als je die inzet behoor je daar zogenaamde inzetvloeistof voor te gebruiken. Als je een heel nieuwe lenzengebruiker bent dan kan het zijn dat je er nog aan moet wennen.

Maar dat spul hoort nooit te prikken. Vergis je je niet met de vloeistof en gebruik je niet per ongeluk de reinigingsvloeistof ? Want die prikt wel.

Anders moet je even terug gaan of een andere inzetvloeistof kopen er zijn talloze merken.

Ook moet je de lenzen (altijd) goed afspoelen voor je ze inzet en zeker als je ze in de reinigingsvloeistof hebt bewaard.

Harde lenzen zijn helemaal niet slecht voor je ogen. Ik gebruik ze zelf al 40 jaar en nooit een centje pijn. Vroeger waren ze wel wat slechter want niet zuurstofdoorlatend. Maar tegenwoordig heb je ook zogenaamde hoog zuurstofdoorlatende harde lenzen.

Maar alles staat of valt bij lenzen bij hygiëne.
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Als het goed is heb je 2 vloeistoffen gekregen de ene is om schoon te maken de andere om de lens in te zetten. Het staat op de flacons aangegeven. Dus de reinigingsvloeistof moet je nooit gebruiken om de lenzen in te zetten.
Jij hebt zachte lenzen, dat prikken hoort niet, heb je een alles in een vloeistof, of 2 verschikkende, in het laatste geval zou ik controleren of je wel de inzetvloeistof gebruikt.
Harde lenzen zijn niet slecht, maar bedoeld voor bijvoorbeeld: als je onregelmatig hoornvlies hebt, zie je beter met een harde dan een zachte lens. Het ligt dus aan je oog, welke lens voor jou geschikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zachte lenzen. Het is mogelijk om een druppeltje op de lens te doen, dan zuigt die beter vast op je oog. Ikzelf doe dat eigenlijk nooit. Ik zorg dat de lens goed vochtig is als ik hem uit het bakje neem.

Mijn lenzen prikken ALTIJD als ik mijn gezicht en handen niet was, net voordat ik de lenzen inzet. Probeer dat eens, misschien helpt het. Geen smeersels op je gezicht ofzo als je ze inzet, omdat je met je handen je gezicht aanraakt en dat gaat dan weer in je ogen.