Verschil enalapril van teva en enalapril ratiopharm?

Gebruik al jaren de teva tabletten maar door fout apotheek ratipharm gekregen .. nu hoofdpijn duizelig en enorme last van jeukende en pijnlijke bultjes …

9 maanden geleden
1.4K
fremar
9 maanden geleden
mogelijks een allergische reactie op een van de bijstoffen van ratiopharm(die bij teva anders zullen zijn)
Pieterke
9 maanden geleden
Fremar heeft gelijk. De hulpstoffen kunnen verschillen waardoor je die allergische reacties krijgt.
Omakaar
9 maanden geleden
Ja denk ik ook maar lijkt hetzelfde te zijn. … bedankt voor je reactie
tinus1969
9 maanden geleden
Jeukende bultjes kan ook komen door insecten bv eikenprocessierups.
Thecis
9 maanden geleden
Correlatie en causaliteit hoeven inderdaad niet hetzelfde te zijn.
HannekeJanssen
9 maanden geleden
Her hoeft geen vergissing van de apotheek te zijn! Soms worden ineens andere middelen voorgeschreven, of vergoed, of welbewust geleverd - vervelend genoeg!

Antwoorden (2)

Generieke geneesmiddelen zouden equivalent moeten zijn aan de oorspronkelijke merkgeneesmiddelen, maar in de praktijk kunnen zij soms nét wat anders werken dan het originele product. Ook tussen generieke geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof kunnen onderling verschillen zitten. Het verschil kan zitten in de snelheid waarmee het medicament in de bloedsomloop wordt opgenomen, maar ook het aantal of de ernst van de bijwerkingen kan erg verschillen. De verschillen zouden kunnen worden verklaard door het gebruik van andere hulpstoffen, zoals vulstoffen, bindmiddelen en kleurstoffen.
.
Iemand die van Teva moest overstappen naar Aurobindo kreeg hartkloppingen en een super droge mond.
SimonV
9 maanden geleden
Er is geen verschil. Ratiopharm is een dochterbedrijf van Teva; waarschijnlijk komen ze zelfs uit dezelfde fabriek.
9 maanden geleden
tinus1969
9 maanden geleden
Check of je de goede sterkte hebt.
SimonV
9 maanden geleden
"Waarschijnlijk" is een hypothese. Vóór de overname in 2010 maakte ieder merk z'n eigen enalapril.
Ik heb geen bron kunnen vinden die jouw antwoord bevestigt.
SentWierda
9 maanden geleden
@omakaar en tinus1969. Teva is gevestigd in Haarlem; Ratiopharm in Ulm (Duitsland). Kijk op de verpakking of het productieland staat vermeld.
Thecis
9 maanden geleden
Het zoubidd kunnen dat een andere productielocatie een net iets andere formulering geeft ondanks dat exact hetzelfde recept wordt gevolgd. In zeer zeldzame gevallen kan een zeer gevoelig persoon daar last van hebben.
Omakaar
9 maanden geleden
Bedankt voor de reacties
tinus1969
9 maanden geleden
Hulpstoffen zijn ook gelijk.
SimonV
9 maanden geleden
Nee.
Ratiopharm bevat E572. Wordt voornamelijk gebruikt als antiklontermiddel om klonteren in poedervormige of gegranuleerde materialen te voorkomen.
Teva bevat E470b. Wordt gebruikt als emulgator voor het mengen van ingrediënten die van nature niet zouden mengen.
Ze komen dus niet uit dezelfde fabriek.
SimonV
9 maanden geleden
Een generiek geneesmiddel wordt geacht bio-equivalent te zijn wanneer de concentratie van de werkzame stof in het bloed binnen een range van 80 % - 125 % overeenkomt met het originele product, hetgeen betekent dat de concentratie actieve stof in het bloed bij een generiek geneesmiddel aanzienlijk kan afwijken van het overeenkomstige merkgeneesmiddel of een ander generiek geneesmiddel met dezelfde werkzame stof.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generiek_geneesmiddel