Kan het schadelijk zijn als je teveel xylometazoline in je lichaam krijgt?

2 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Teveel is volgens mij nooit goed

Antwoorden (1)

Ja, dat kan schadelijk zijn. Dit zegt Wikipedia erover (en dit staat ook in de bijsluiter die je als het goed is hebt gelezen):

Bijwerkingen:

Hartkloppingen (als er vaak te veel xylometazoline in het lichaam terechtkomt)

Bij langdurig aaneensluitend gebruik is er een duidelijk nadelig effect op het trilhaarslijmvlies van de neus. Hierdoor kan een paradoxaal effect ontstaan, waarbij de neus voortdurend verstopt is. Dit is overigens waarschijnlijk vooral een gevolg van de in de neusdruppels voorkomende conserveringsmiddelen. Het middel mag daarom niet langer dan een week onafgebroken gebruikt worden.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Heb je ook informatie over wat als teveel wordt beschouwd? Vanuit de vraag die gesteld wordt, is dat nogal een cruciaal onderdeel.
Ritsuka
2 jaar geleden
De dosis is 1-2 druppels, 8 uur ertussen, 3x per dag. https://www.apotheek.nl/medicijnen/xylometazoline-voor-de-neus#hoe-gebruik-ik-dit-medicijn