Moet je antibiotica geven bij een maagzweer zonder bacterietest?

Kun je 4 dagen wachten op een uitslag of je de bacterie draagt die een maagzweer veroorzaakt, bij een maagzweer van 8 mm. Patient ligt in het ziekenhuis en krijgt pantaprazol en bloedverdunners. Dokter wil starten met antibiotica (amoxicillinee en claritromicine) zonder onderzoek naar de bacterie af te wachten...Is wachten niet beter? Patient voelt zich goed..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Verwacht je hier nu een beter antwoord dan dat van de specialist die de patiënt helpt?
SimonV
4 jaar geleden
Vraag het inderdaad de specialist.
Overmatig gebruik van antibiotica vermindert hun effectiviteit. Daarom moeten artsen er zeker van zijn dat de toestand van de patiënt wordt veroorzaakt door een bacterie.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/158481#other_precautions

Antwoorden (1)

Over het algemeen weten artsen erg goed wat ze doen. Het is vrij normaal om een breedspectrumantibioticum te geven om direct te reageren. Eventuele microbiologische bepalingen (die altijd iets meer tijd kosten) kunnen dat naderhand soms laten bijstellen.
Amoxicilline is een penicillinederivaat dat als breedspectrum-antibioticum veel gebruikt wordt bij velerlei infecties. Claritromicine is een bactericide tegenover de meest gevoelige bacteriën bij hogere concentraties.
Pantoprazol vermindert de aanmaak van zuur in de maag. Vooral gebruikt bij maagklachten (zoals brandend maagzuur), maagzweren en darmzweren. En ook bij het syndroom van Zollinger-Ellison (zeldzame aandoening met veel maagklachten).