Ik heb mijn insuline pen te vroeg uit de koelkast gehaald. Is dat een probleem?

Ik spuit 's avonds na het eten. Als de insulinepen (bijna) leeg is haal ik de pen dezelfde avond alvast uit de koelkast. Ik had de pen vanavond uit de koelkast moeten halen maar heb me gisteren vergist en hem toen al uit de koelkast gehaald. Hij heeft de hele dag in een koele kamer gelegen van 19,5 graden. Morgen zal de kamer ook niet boven de 20 graden worden. Is dit een probleem of kan ik beter een nieuwe insuline pen nemen? Ik heb een Levemir pen.

4 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Nee, dat is geen probleem. Pas wanneer de temperatuur van de insuline boven de 30 graden ligt verliest deze stof sneller haar werking.
Insuline is op kamertemperatuur (15 tot 25°C) doorgaans vier weken houdbaar.
Amadea
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Amadea.