Hoe werkt een medicijn capsule bv Antibiotica?

Waar is de buitenkant van gemaakt en hoe lost het zichzelf op?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Een capsule is een omhulsel, veelal van gelatine, waarin een medicijn of voedingssupplement afgepast is voor gebruik door de patiënt. Er zijn harde en zachte capsules. In de eerste worden veelal poeders afgemeten, in de tweede vooral niet-waterige oplossingen (bijvoorbeeld visolie of vitamine A, D of E in olie). In aanwezigheid van water wordt de gelatine zacht (lost op boven 30 graden) en zo komt de inhoud van de capsule vrij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aah oké! Vond het altijd al zo bijzonder dat zo'n materiaal op kon lossen. Maar door warm water dus. Bedankt!
Thecis
4 jaar geleden
Een tweede vorm van de capsules is om het medicijn door te maag heen te krijgen omdat het medicijn niet tegen zure omstandigheden kan. De capsule is dan ietwat zuurresistent en wordt verder in de dunne darm afgebroken waardoor het medicijn in de dunne darm terecht komt. Dit facet mis ik bij de uitleg van de eerste (harde) capsule.