Welke SSRI geeft geen tinnitus als bijwerking?

Ik moest met paroxetine stoppen vanwege behoorlijke bijwerking tinnitus? Hetzelfde gold voor escalitapram.
Er is nu sertraline voorgeschreven. Ik zie echter daar bij bijwerkingen ook tinnitus staan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (1)

Alle SSRI antidepressiva vermelden tinnitus als een mogelijke bijwerking. Dit betekent niet dat ze altijd tinnitus veroorzaken of vergroten, maar het is mogelijk (kans 1:1000). Je kunt stoppen als je tinnitus krijgt. Dan verdwijnen de symptomen doorgaans. Je kunt dan een andere proberen die misschien beter werkt.
Het effect is overigens dosisafhankelijk. Alleen ongebruikelijk grote doses leiden meestal tot tinnitus.
Daarnaast hoeft niet de SSRI verantwoordelijk te zijn voor het oorsuizen maar de problemen die aan de depressie ten grondslag liggen. Stress is een bekende trigger voor tinnitus en daarom is in veel gevallen de stress van de ziekte vaker dan het medicijn de oorzaak.
SimonV