Wordt artsen in opleiding geleerd om soms placebo voor te schrijven?

6 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
6 jaar geleden
Over het algemeen wordt het voorschrijven van een placebo, zonder dat de patiënt dat weet, gezien als bedrog, en dus als onethisch.

Het beste antwoord

Er is in de praktijk geen scherpe schijdslijn tussen een placebo en een geneesmiddel met werkzame bestanddelen. Artsen wordt geleerd terughoudend te zijn in het voorschrijven van geneesmiddelen en te behandelen met een zo mild mogelijke stof in een zo laag mogelijke dosering. De praktijk wordt daarbij ook het placebo-effect meegewogen; als het helpt, dan is het goed. Het wordt als onethisch gezien als een arts suikerpilletjes zonder werkzame stof voorschrijft, maar daar zit een hele grijze zone omheen.

Dat verklaart ook waarom sommige behandelend artsen paracetamol of ibuprofen voorschrijven. Onnodig duur om dat na een consult op recept bij een apotheek te halen terwijl dat ook gewoon voor een euro bij Kruidvat en Etos ligt, maar het helpt wel beter. Paracetamol en ibuprofen zijn feitelijk geen placebo's, maar feit is dat een voorgeschreven middel beter werkt dan een gekocht middel, feit is dat een consult de klachten verminderd en feit is dat een duurder middel beter werkt dan een goedkoop middel. Die drie effecten zijn een typisch voorbeeld van het placebo effect.

Artsen beginnen daarom zo voorzichtig mogelijk met voorschrijven, want als het helpt dan helpt het. Deels door de werkzame stof en deels door het placebo-effect, maar waar die balans ligt is op zich niet zo interessant, als het maar helpt. Als het effect onvoldoende is, kan altijd nog naar zwaardere middelen worden gegrepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Thecis
6 jaar geleden
Inhoudelijk heb ik 1 hele grote opmerking. Er is een hel duidelijke scheidingslijn tussen een placebo en een geneesmiddel met werkzame bestanddelen. Daar valt eigenlijk niet over te discussiëren, die scheiding is er gewoon. Het is inderdaad wel zo dat duurdere medicijnen vaak beter helpen, juist door het placebo effect.
Ook kan het zijn dat een arts een medicijn voorschijft dat oorspronkelijk niet voor dat ziektebeeld ontwikkeld en getest is (off label gebruik).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis daar valt juist wel over te discussiëren. Paracetamol is aan de ene kant geen placebo, maar aan de andere kant is de werking van het placebo-effect hierbij vaak groter dan de werking van de werkzame stoffen die erin zitten. Dezelfde discussie kun je hebben over oneindig verdunde homeopathische middelen. Er zitten (mogelijk) werkzame stoffen in, maar het effect van deze middelen is voor 99,99% placebo-effect.
Cryofiel
6 jaar geleden
@Thecis, de scheidslijn is inderdaad niet duidelijk. Een middel dat "objectief" werkt en een positief effect heeft, kan een nóg groter positief effect hebben als het wordt voorgeschreven door een arts die het vertrouwen van de patiënt geniet, en daarnaast erg duur is, en ook nog eens in een bepaalde verpakking zit, daarbij een bepaalde vorm en een bepaalde kleur heeft. Datzelfde middel kan ineens een negatief effect hebben wanneer de patiënt *gelooft* dat het middel negatief is.
Thecis
6 jaar geleden
@nickboven
@cryofiel Binnen de pharmaceutische industrie is er een heel duidelijke scheidingslijn. Namelijk of er werkzame stof is zit of niet. Bij paracetamol zit er een werkzame stof in en is dus per definitie geen placebo. Daarover kan je niet discussieren. Over hoe goed een middel werkt, daar zit ook een grote psychische component aan. Dat had ik zelf ook al genoemd. En daarbij versterkt het placebo (of nocebo) effect de werking. MAAR, dat maakt het voorgeschreven middel geen placebo. In de verste verte niet. Ik ga de switch niet maken naar de homeopathie. Ten eerste heeft dat niets te maken met de huidige discussie. Ten tweede, deze "medicijnen" hebben geen klinische studies gehad (of geen studies die hebben aangetoond dat ze beter werken dan een placcebo). Daarbij komt vanuit de verdunning al naar voren dat er geen werkzame stof meer in kan zitten (of zodanig weinig dat je geen therapeutische werking verkrijgt, wat je dus ook ziet dat het niet beter presteert dan een placebo).

Andere antwoorden (1)

Uiteraard leren artsen in opleiding wat het effect van een placebo kan zijn. Het voorschrijven van een placebo wordt echter meestal als onethisch gezien aangezien de patiënt de indruk heeft echt behandeld te worden. Placebo's worden daarom vooral gebruikt bij onderzoeken naar de werking van medicijnen, om een vergelijking te hebben tussen een groep die het te testen medicijn slikt en een groep die een placebo slikt. Soms kan een arts bij een individuele behandeling van een patiënt om medisch-pragmatische redenen een placebo toedienen wanneer hem of haar dat het meest gepast lijkt op grond van de vastgestelde diagnose.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+