Waarom is paracetamol niet uitsluitend bij de apotheek verkrijgbaar?

Er zijn bijwerkingen bekend van paracetamol die niet zo onschuldig zijn. Toch is het overal te koop: bij zowel drogist als supermarkt.

6 jaar geleden
2K
Amadea
6 jaar geleden
Je kunt ook overal grapefruits kopen, en ga zo maar door.
Cryofiel
6 jaar geleden
Alles heeft bijwerkingen. Paracetamol dus ook. En ja, je kunt overstappen naar een natuurlijk product omdat je gelooft dat natuurproducten nooit bijwerkingen hebben. Dan zou je bijvoorbeeld salicylzuur moeten nemen, of (iets beter) acetylsalicylzuur. Maar ook al zijn dat puur natuurlijke producten, ze hebben juist *meer* bijwerkingen dan paracetamol.
Erna55
6 jaar geleden
Ook een pilsje heeft zijn bijwerkingen.
Toch gewoon in de supermarkt te koop.
SentWierda
6 jaar geleden
Van grapefruits krijg je geen hartinfarct, maag-darmbloeding, nierschade. Of leverschade. Of je gaat dood aan die leverschade.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is pas erg als een product onbekende bijwerkingen heeft.
Ritsuka
6 jaar geleden
5 liter water ineens drinken is ook dodelijk, en dat komt zelfs gewoon uit de kraan.
SentWierda
6 jaar geleden
@JoanDArc: dat is heel juist. Dan is de vraag: zijn er onbekende bijwerkingen?
Of zijn er bekende bijwerkingen die niet in de bijsluiter staan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@SentWierda, daar ga ik niet van uit. Stel dat het wel zo zou zijn dan lost dat het probleem niet op als het middel alleen via een recept of via de apotheek verkrijgbaar is. Beide verstrekkers zijn er dan ook niet van op de hoogte.
SentWierda
6 jaar geleden
@JoanDArc: het gaat erom wat de definitie is van 'onbekende bijwerkingen'.
1.Zijn dat bijwerkingen die niet in de bijsluiter worden genoemd?
2.Zijn dat bijwerkingen die niet in de bijsluiter worden genoemd maar wel vrij algemeen bekend zijn?
3.Zijn dat bijwerkingen die niet in de bijsluiter worden genoemd maar wel bekend zijn bij met name artsen?
4.Zijn het bijwerkingen die pas over 20 jaar kunnen worden bewezen? Dan is het te laat en kunnen de (ernstige) gevolgen niet meer worden teruggedraaid.
Is het in alle gevallen niet beter om paracetamol te verstrekken via een registratiesysteem? Zodat ook na 20 jaar terug te vinden is wie (= welke risicogroep) paracetamol heeft geslikt. Zo'n systeem is feitelijk alleen mogelijk via de apotheek.
Cryofiel
6 jaar geleden
@SentWierda, jouw vraag is van toepassing op elk product. Waarom concentreer je je dan alleen op paracetamol, en vergeet je al die andere producten?
SentWierda
6 jaar geleden
@Cryofiel: omdat paracetamol voor zover is na te gaan in een hogere dosering één van de meest ongezonde medicijnen is die er bestaan. Zowel een chronisch grootverbruik als een overdosis hebben doden tot gevolg. Ook in Nederland. Alleen al in de VS zijn er jaarlijks 500 doden.
En dan hebben we het nog niet eens over blijvende gezondheidsschade bij een lagere dosering.

Antwoorden (1)

Als paracetamol uitsluitend bij de apotheek verkrijgbaar zou zijn vanwege de bijwerkingen, zouden veel meer middelen alleen via de apotheek verkocht moeten worden.
Ook van alcoholische dranken, overal verkrijgbaar, zijn de bijwerkingen totaal niet onschuldig.

Bij de drogist is elke koper van paracetamol wel verplicht hierover mondeling advies krijgen, tenzij de koper laat weten daar geen behoefte aan te hebben.
SimonV
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ik heb van de week een keertje geprobeerd te koken, het was heel lekker maar de bijwerkingen waren niet bij te houden.
SentWierda
6 jaar geleden
Paracetamol is in bepaalde omstandigheden dodelijk.
En is dat mondeling advies bij de drogist wel altijd zo volledig?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De koper dient ook altijd de bijsluiter te lezen, die zit er niet voor niets bij.
SimonV
6 jaar geleden
De drogist zal niet vertellen dat de consumptie van 50 tabletten à 500 mg dodelijk is, denk ik. De slijter vertelt ook niet dat een alcoholvergiftiging dodelijk kan aflopen.
SentWierda
6 jaar geleden
@JoanDArc: hoe volledig is de bijsluiter?
@SimonV: je hebt volledig gelijk. Het is nog erger: als je wilt kun je in een keer deze hoeveelheid bij de drogist kopen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In België kan je dit alleen in de apotheek krijgen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De informatie op de bijsluiter van het zelfzorgmiddel paracetamol is zo volledig mogelijk over het gebruik, dosering en eventuele bijwerkingen. Van alle geneesmiddelen trouwens.Men kan zich ook zelf vóór de aankoop volledig laten informeren. Paracetamol is verkrijgbaar zonder recept.
Als iemand minstens 21tabletten in één keer wil slikken kan hij dat ook als het middel alleen bij de
apotheek gekocht kan worden. Alleen verkrijgbaar bij de apotheek heeft dus geen enkele zin.
Cryofiel
6 jaar geleden
@SentWierde, er zijn meer producten waarvan je een dodelijke dosis kunt kopen.
SentWierda
6 jaar geleden
@Cryofiel: zeker. Een dodelijke dosis van paracetamol is wel heel goedkoop: 1 euro (= 40 tabletten van 500 mg, vanmiddag gezien in de supermarkt).
Maar daar gaat het mij niet om. het gaat om de (mogelijke) bijwerkingen bij normaal gebruik.