is het mogelijk om twee Doxycycline pillen per dag te slikken in plaats van 1 pil per dag?

Ik heb al een tijdje last van Acne en het lijkt alsof er meer puisten komen dan dat ze gaan verdwijnen .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
fremar
7 jaar geleden
raadpleeg je arts
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de bijsluiter staat, werkt het medicijn nog niet na 6/8 weken, dan heeft het geen zin ermee door te gaan. Als je er dus geen positieve werking van ondervindt, ga dan terug naar je behandelend arts, maar nooit zelf de dosering aan. Mogelijk stelt je arts een ander medicijn voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet/nooit zelf dokteren, (huis-)arts bepaalt wat en hoeveel je slikt, houd je daar aan!

Antwoorden (1)

Doxycycline is een antibioticum dat bacteriën doodt. Artsen schrijven het voor bij infecties met bacteriën. Soms raken iemands poriën geïnfecteerd met de acne-bacterie (Propionibacterium acnes). Hierdoor gaat die plek ontsteken en ontstaan er pukkels en puistjes.

Kijk voor de juiste dosering op het etiket van de apotheek of in de bijsluiter. En gebruik het medicijn altijd precies zoals jouw arts of apotheker dat heeft verteld. Als je twijfelt over het juiste gebruik moet je altijd contact opnemen met diegene.

Doxycycline gebruik je vaak als een kuur. Jouw arts bepaalt de dosering naar aanleiding van het ziektebeeld. Het is belangrijk zijn/haar aanwijzingen nauwkeurig op te volgen. De gebruikelijke dosering voor volwassenen is: 2 tabletten Doxycycline Teva 100 mg op de eerste dag tegelijk innemen, gevolgd door 1 tablet per dag tot de kuur is afgelopen.

Alleen de eerste kuurdag kent dus vaak een dubbele dosis, opdat er snel een hoge concentratie doxycycline in het bloed aanwezig is. Maar het is zeer onverstandig om zonder overleg ook daarna een dubbele dosis in te nemen.

Antwoord op de hoofdvraag: niets is onmogelijk, maar het is af te raden dit te doen zonder eerst advies te hebben gevraagd aan jouw arts of apotheker.
Amadea