Hoeveel mg Oxazepam is werkzaam?

Ik heb een discussie met iemand die zegt dat 1/4 tablet (dit is 2,5 mg) niet kan werken terwijl het naar mijn idee wel werkt.
Ik wil weten of 1/4 tablet een placebo-effect heeft of dat het echt kan werken.

7 jaar geleden
16.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je vraagt net zoiets als : bij hoeveel slokjes bier begint het te werken ? Iemand die normaal veel oxazepam gebruikt, zal bij 2,5 mg niet veel merken, Maar het doet wel,iets.
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp dat het een lastige vraag is.

Het beste antwoord

Elk medicijn, in elke dosering heeft een placebo effect. Dus ook oxazepam 2,5mg heeft een placebo effect. Hoe sterk het placebo effect is is niet zonder meer aan te geven; dat verschilt nogal tussen mensen en afhankelijk van de situatie en verwachtingen.

Voor medicijnen geldt niet dat het pas bij een bepaalde dosering effect heeft. Elke dosis heeft dus een effect. Natuurlijk is het wel zo dat het effect te verwaarlozen kan zijn bij een te lage dosering; het effect is dan zodanig klein dat de patiënt niets merkt van de medicatie of zelfs dat effecten niet objectief vast te stellen zijn. Voor het gemak wordt er dan gezegd dat het 'geen effect' heeft, maar strikt genomen is dat dus geen correcte uitspraak.
Het daadwerkelijke effect van medicatie wordt steeds groter naarmate de dosering toeneemt (of eigenlijk naarmate de bloedspiegel hoger wordt.) Vanaf welke dosering de patient effect van het medicijn gaat voelen verschilt weer van persoon tot persoon.

Het uiteindelijke effect dat iemand bemerkt is een optelsom van het daadwerkelijke effect van de medicatie en het placebo-effect. Dat is dus een optelsom van twee onzekere maten.
Welk deel dan daadwerkelijk effect en welk deel placebo-effect is, is weer onmogelijk om te zeggen.

Nu kun je wel stellen dat voor een volwassen persoon oxazepam 2,5mg een erg lage dosering is. De meeste personen zullen er maar weinig effect van ondervinden.
Er zijn echter mensen die erg gevoelig zijn voor benzodiazepinen en al verrassend veel effect ondervinden van lage doses.

Al met al kán het dus wel werken, dat betekent dat het gecombineerde effect van de oxazepam en het placebo-effect rust geven. Voor de meeste mensen zal gelden dat dit gecombineerde effect zodanig laag is dat ze geen extra rust ervan ervaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Dank u wel voor uw uitgebreide en duidelijke reactie.