Bestaan er niet-steroïde ontstekingsremmers die niet tevens pijnstillend werken?

De meeste NSAID's (afkorting van non-steroidal anti-inflammatory drugs, niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen) zijn tevens pijnstillers.

NSAID's zijn medicijnen die door middel van remming van het cyclo-oxygenase-eiwit (COX) de vorming van prostaglandines in het lichaam remmen. Prostaglandines stimuleren de waarneming van pijn, verhogen de lichaamstemperatuur (koorts) en zorgen dat bloedvaten open gaan staan (roodheid bij een ontsteking). De meeste NSAID's remmen zowel het eiwit COX-1 als COX-2.

Voorbeelden van NSAID's zijn ibuprofen, diclofenac, meloxicam, naproxen, etofenamaat, celecoxib.Het acetylsalicylzuur (aspirine, Aspegic) wordt ook tot de NSAID's gerekend.

Stel je hebt dus een ontsteking en pijn en wilt wel die ontsteking weghebben maar niet de pijn welke niet-steroide ontstekingsremmer kun je dan gebruiken?
Of maw, is er een pijn die niet veroorzaakt wordt door prostaglandinen maar waarbij wel een ontsteking is betrokken?

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, er bestaan niet-steroïde ontstekingsremmers die niet tevens pijnstillend werken. Deze medicijnen remmen alleen de ontsteking, maar hebben geen invloed op de pijn. Voorbeelden hiervan zijn sommige corticosteroïden en DMARD's (Disease-Modifying Anti-Rheumatic Drugs).
Bronnen:
5 maanden geleden