Wanneer moet ik loratadine gebruiken en hoelang is de werking hiervan?

Ik heb toch maar een afspraak bij de huisarts gemaakt (aanst woensdag) tot die tijd heb ik iets nodig die de pijn/jeuk kan verlichten daarom heb ik loratadine van de kruidvat gekocht.
Iemand ervaring hiermee en kan mij uitleggen wanneer ik het moet innemen en hoelang de werking is?
Ik wil niet tijdens de examens in een jeukbui vallen

(Kijk mijn vorige vraag voor meer info)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Hooikoortstabletten dat is wat je hebt gekocht.
Maar in het doosje zit een bijsluiter lees dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat niet wanneer ik het het beste kan in nemen of hoelang het werkt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jawel, dat staat er wel: eenmaal daags 10 mg. Dat betekent dat het ongeveer 24 uur werkt en dat et niet uitmaakt op welk moment van de dag je het slikt, anders zou dat er namelijk bijstaan. Maar voor de volledigheid heb ik even de informatie uit het farmacotherapeutisch kompas ernaast gelegd: de actieve metaboliet van loratadine bereikt na 2-4 uur de maximale bloedspiegel, de halfwaardetijd is ongeveer 28 uur. Eenmaal per dag slikken zal dus voldoende zijn, zoals de bijsluiter al deed vermoeden. Het beste ongeveer op dezelfde tijd. Dat komt niet heel nauw, maar bijvoorbeeld steeds 's avonds of steeds 's ochtends is het handigste. Als je het niet elke dag slikt maar alleen op dagen dat je klachten hebt of verwacht, zul je waarschijnlijk na een dik half uur tot maximaal anderhalf uur het effect gaan merken.

Het beste antwoord

Loratadine is een anti-allergiemedicijn dat gebruikt wordt bij o.a. hooikoorts, door allergie ontstoken ogen en neus, netelroos en jeuk.
Het werkt binnen ongeveer een half uur. En deze werking houdt een dag aan.

Tablet: neem in met een half glas water. Smelttablet: haal deze pas vlak voor inname uit de verpakking en leg op de tong. De tablet lost snel op, waarna je deze zonder water kunt doorslikken. Drank: gebruik een maatlepel.

Heb je voortdurend klachten? Gebruik loratadine dan elke dag.
Heb je af en toe last? Neem het dan in zodra je klachten krijgt. Of een uur voordat je verwacht last te krijgen.

Bijwerkingen: hoofdpijn en een droge mond. De eerste dagen kun je wat moe zijn. Dit wordt minder als je het een paar dagen hebt gebruikt. Dus het is aan te bevelen er meteen mee te beginnen, zodat je niet tijdens het examen wordt overvallen door vermoeidheid!
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoorden!
Ik krijg het ook (tijdens het slapen) of soms word ik wakker door de jeuk.
Kan ik het dan bijvoorbeeld paar uur voordat ik ga slapen in nemen of gewoon in de ochtend wanneer ik wakker word?
Amadea
7 jaar geleden
Je weet nu nog niet of het slikken van zo'n pilletje gaat helpen, want je hebt dit zonder arts zelf bedacht. Mocht dit inderdaad de juiste oplossing zijn dan is het waarschijnlijk voldoende om elke dag één te slikken. Heb je bijna geen last meer en stop je met het dagelijkse slikken, dan zou je er een kunnen nemen zodra je 's nachts wakker wordt door jeuk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het werkt, zou je bijvoorbeeld altijd bij je ontbijt kinnen doen. Als je er normaal geen last van hebt, dan alleen bij klachten.

Andere antwoorden (1)

Voor bijsluiter zie link. Ik citeer
'Volwassenen en kinderen van 12 jaar en ouder:
Neem eenmaal per dag 1 tablet in met een glas water, met of zonder voedsel.'

Kortom, neem elke dag een tablet, maakt niet uit wanneer, dus op een tijd dat je het niet vergeet (dus bij opstaan of slapengaan).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ bijsluiters zitten niet voor niets bij medicamenten