Moet je voor apoteek studeren om er in een te werken?

Misschien een vreemde vraag.
Ik dacht altijd dat je geen medicijn mocht verkopen als je geen opleiding voor apoteek ( ja ik schrijf het zonder h want ik ben van mening dat iedereen dat moet doen zodat die stomme letter eruit verdwijnt )

Nu heb ik al enkele keren mijn de winkel in mijn dorp dingen gehoord waarvan ik dacht... is dat nog normaal?

Meest recente : ringworm ( te behandelen met schimmeldodend middeltje ) we vroegen ons enkel af dactarin of dactacort het beste voor kinderen te gebruiken in dit geval.
Dus die vraag stellen we. Antwoord, voor wormen is het vermox dat je moet gebruiken.
Nu kan ik me vergissen, maar ringworm is toch de echte naam van de aandoening, geen verbastering of wat dan ook.

Als je een vraag stelt krijg je vaak het antwoord, dat weet ik niet/dat zou ik eens aan een collega moeten vragen/...
Nu ja, alles weten gaat niet. Maar in mijn ogen zijn mijn vragen ooit echt van de moeilijkste. Echte zware dingen vraag je toch altijd eerst aan de arts.

Maar door dat voorval van daarnet,...
zou het kunnen dat er gewoon iemand werkt die geen opleiding gehad heeft maar gewoon moet verkopen? Is dat toegestaan? Wat zijn de eisen dan om het werk te mogen doen? ...

7 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wellicht is handiger voor apotheker (apoteker) te studeren. Voor een pand studeren is vrijwel onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat je te maken hebt met een apotheekmedewerker, niet te verwarren met een apotheekassistent. https://nl.wikipedia.org/wiki/Apothekersassistent Wormen met ringwormen vermengen zou idd niet moeten mogen. Een assistent moet een specifieke MBO opleiding hebben gevolgd. En als een medewerker (geen assistent) medicijnen uitgeeft mag dat volgens mij niet.
Erna55
7 jaar geleden
Noenka, ( de ou in je naam spreek ik uit als oe ).
In een apotheek werken apothekers, apotheek assistentes en stagaires.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan het natuurlijk ook vragen: "Lijkt me best wat leuk wat je doet, mag je hier zo werken of heb je daar een opleiding voor gedaan?!"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om geneesmiddelen te mogen verkopen moet er in een apotheek minstens 1 apotheker aanwezig zijn, de meeste medewerkers zullen ook minimaal de opleiding apothekersassistent hebben gedaan, zelfs in een drogisterij mag je niet zomaar geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen gebeuren door de drogist, de assistent drogist of een medewerker die de cursus verkoop in de drogisterij heeft gedaan. De enige uitzondering die gemaakt wordt, is voor de kleine verkooppunten in supermarkten, benzinestations en dergelijke, zij mogen maar een beperkt assortiment aan geneesmiddelen verkopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoe wil je in een apotheek gaan werken als je de naam al niet goed vind zoals we het al 100en jaren schrijven?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik lees anders nergens in de vraag dat ze er wil gaan werken. Ze wil er gewoon goed advies krijgen als klant, zoals ik het lees. (Daarnaast vind ik de vraag hoe je het wóórd ''apotheek' schrijft los staan van de vraag naar de vakinhoudelijke kennis van medewerkers daar).

Het beste antwoord

In een apotheek moet altijd een apotheker werken (waarschijnlijk moet er ook altijd één aanwezig zijn, maar dat zou ik na moeten zoeken) en die heeft daar inderdaad voor gestudeerd (op academisch niveau dus). Maar de terhandstelling van de medicatie gebeurt meestal door een apothekersassistent(e), die daarvoor de opleiding apothekersassist(e) hebben gedaan. dat is een MBO-opleiding (niveau 4). Die geven dus de medicatie af, maar geven ook instructies over de inname ervan, informatie over de bijwerkingen en kunnen ook zelfzorgadviezen geven. In de apotheek werken dus in principe getrainde mensen. Maar ook die kunnen zich een keer vergissen of iets even niet weten. Voor bijvoorbeeld de interactie tussen geneesmiddelen of specifieke vragen over de werking, zal een assistente vaak de apotheker erbij halen, zeker als het gaat om geneesmiddelen die niet zo heel veel gebruikt worden. En tenslotte kun je natuurlijk ook te maken krijgen met iemand die nog in opleiding is of daar net mee klaar is maar nog geen werkervaring heeft. Ook die zal wat vaker iets niet weten en advies vragen bij een meer ervaren collega.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, Voor zover ik weet moet de apotheker altijd aanwezig zijn, omdat deze de eindverantwoording draagt. Maar ook ik weet dat niet zeker, omdat mogelijk een assistent deze taak over mag nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou mij ook niets verbazen als in de wet is opgenomen dat er altijd een apotheker aanwezig moet zijn, maar ik heb even geen zin om het op te zoeken. Ik ga er vanuit dat voor de verkoop van OTC-middelen geen apotheker aanwezig hoeft te zijn, maar in een apotheek gebeurt er natuurlijk veel meer dan dat, dus het lijkt mij dat een apotheker in de praktijk altijd of vrijwel altijd aanwezig moet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had wel zin dit uit te zoeken, een echt regelement hierover kan ik niet vinden, maar dit zegt genoeg:
http://www.farmaactueel.nl/nieuws/24-09-2013/3405/apotheek-schiemond-in-rotterdam-moet-dicht/
nounka
7 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Iemand die in de apotheek werkt heeft absoluut een opleiding nodig om zijn of haar werk te kunnen doen. Medicijnen werden daar vroeger zelfs gemaakt, waardoor je natuurlijk wel moet weten hoe aangezien het levensbepalend kan zijn, maar tegenwoordig doen ze dat bijna allemaal in de fabriek. Sommige middelen zijn ook in de drogisterij te koop, diegene waar je dus geen recept voor nodig hebt en die kan je met een drogisterij opleiding als het goed is verkopen maar als je apothekersassistent(e) wilt worden heb je toch zeker een opleiding nodig.