zorgt gebruik van anti histamine voor stabilisatie lage bloeddruk?

Ik heb zo heel af en toe last van een serieuze allergische reactie. De situatie is eigenlijk altijd gelijk, ik ben 1 dag flink beroerd. 40 graden koorts. Die dag drink ik veel, maar eet ik weinig. S'nachts word ik wakker met jeuk en een hele lage bloeddruk. (75/35) mijn hele lichaam zit onder de netelroos.

Nu komt de huisarts en spuiten anti histamine rechtstreeks in mijn ader. Meestal verdwijnt de jeuk en vaak stabiliseert de bloeddruk. Zou een anti histamine in tabletvorm het gewenste resultaat geven?
Dit zou namelijk de komst van de huisarts midden in de nacht kunnen voorkomen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Ivana
8 jaar geleden
Ik heb de antihistamine-tabletten altijd op zak. Zo gauw ik bemerk dat er een allergische reactie op komst is, neem ik onmiddellijk een tablet. Kenmerk van opkomende allergie is bij mij jeuk aan mijn handpalmen en later het opzetten van mijn oogleden en mondslijmvlies. Het tablet helpt vrijwel onmiddellijk, alleen ben ik daarna heel erg moe en slaap een aantal uren. Dat ik zo voorbereid ben, is dank zij een vreselijke ervaring. Ik kon bijna geen adem meer halen en kreeg door de huisarts pretnison ingespoten. De huisarts is toen 2 uur bij me gebleven om te zien of de verschijnselen afnamen en ik uit de gevarenzone was.
Ik denk dat je wijs ben om histamine op voorraad en bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn best wat voedingsmiddelen en supplementen die een anti histamine effect hebben.
Die hebben natuurlijk geen zin meer als er een serieuze allergische reactie optreedt, maar mogelijk kunnen ze het aantal reacties verlagen.
tinus1969
8 jaar geleden
Overleg dat eens met je huisarts -ik denk zelf dat tabletten 'te traag' werken. Het duurt gauw een kwartier tot meer dan een uur voordat er ene effect is, en als bloeddruk 75/35 is, duurt dat te lang.

Antwoorden (1)

Laat ik beginnen met de opmerking dat dit een wel erg complex verhaal is, niet in de laatste plaats omdat we geen duidelijke diagnose hebben; je gaat er schijnbaar vanuit dat de klachten door een allergie verklaard worden, maar dat is maar de vraag. Ik zal daar straks op terugkomen.

Je vraagt of antihistaminica je bloeddruk stabiliseren. Het antwoord daarop is 'nee, althans niet op een directe manier.' Antihistaminica hebben geen directe invloed op je bloeddruk. Door een allergie kán je bloeddruk lager worden en door de allergie te onderdrukken middels antihistaminica kan je bloeddruk dan dus weer normaliseren; indirect kan het dus wel invloed op je bloeddruk hebben.
Probleem daarbij is dat alleen bij een type 1 allergische reactie (de zogenaamde anafylactische shock) de bloeddruk daalt. Juist bij een anafylactische shock zijn de klachten zo hevig dat ze niet meer door antihistaminica alleen onderdrukt worden; daarmee vervalt ook de invloed op de bloeddruk. Nu is er een theoretisch gebied waarbij de bloeddruk al iets lager wordt en de antihistaminica nog aanslaan, maar dat is meer theorie dan praktijk.
In je verhaal lees ik overigens (gelukkig!) ook geen enkel symptoom van een anafylactische shock.

Zoals ik al zei ben ik er niet geheel van overtuigd dat dit gaat om een allergische reactie. Klachten als 'beroerd zijn', weinig eetlust, veel drinken zeggen weinig over een oorzaak; ze komen bij veel verschillende aandoeningen voor. Koorts is geen symptoom van een allergie en spreekt die diagnose dus tegen. De urticaria kunnen passen bij een allergie (meestal type 4) maar er zijn andere aandoeningen waarbij dat ontstaat. Ook de bloeddruk zegt weinig; hoe is deze gemeten en door wie? Bedenk dan dat een lagere bloeddruk normaal is tijdens (en kort na) het slapen en dat automatische meters notoir onbetrouwbaar zijn vooral voor de lagere en hogere tensies.
Ook de reactie op het antihistaminicum is atypisch. Naar mijn weten bestaat er maar één antihistamincum dat iv gespoten wordt, namelijk tavegyl. Tavegyl moet bij een allergie tweemaal daags gegeven worden, omdat het vrij snel uitwerkt en de klachten (zeker bij een type 4 reactie) weer terugkomen. Jeuk en urticaria nemen door tavegyl altijd af, ongeacht de oorzaak.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Maar begrijp me goed, op je verhaal kan ik een allergie zeker niet uitsluiten. De beste behandeling zou dan zijn om datgene waar je allergisch voor bent te mijden; dat werkt beter dan antihistaminica. Het beste advies zou dan ook zijn om eerst te laten uitzoeken of het überhaupt om een allergie gaat en als dat het geval is uit te laten zoeken waar je dan allergisch voor bent. Van daaruit kan je dan een veel effectievere behandeling starten waarbij medicatie mogelijk niet eens nodig is. Mochten antihistaminca daarbij wel nodig zijn dan is dat natuurlijk een optie; bij een allergische reactie moet je de antihistaminica meer zien als een ondersteunend middel dan als een echte behandeling.