gaat er wel eens iets fout bij de productie van antidepressiva?

Ik heb t idee dat mijn vorige doosje van venlafaxine niet werkte, en ik had een enorme terugval. Zo gauw ik een nieuw doosje kreeg van de apotheker voelde ik me beter Kan dat? Gaat er weleens iets fout in de productie? Of wordt dat heeel secuur getest net als condooms?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meld het bij Lareb als bijwerking.
Noem de bijwerking niet werkzaam of verlaagd.
https://www.lareb.nl/meld-bijwerking/Meldformulier.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Gerard. Als het hele doosje niet goed werkt, bestaat er een kans dat een hele partij niet goed is. Dit lijkt me heel zeldzaam en heel onwaarschijnlijk, maar de wet van Murphy is niet te ontwijken. In ieder geval goed dat je het opgemerkt hebt,.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Noorderling100, ja er kan wel eens iets verkeerd gaan. Geluykkig is de kans zeer klein. Natuurlijk wordt alles meerdere malen getest, maar waar gewerkt wordt, vallen spaanders.

Antwoorden (3)

Nee, er gaat niets mis met de productie van medicijnen.
Het hele productieproces binnen Sandoz wordt continue bewaakt.

De medicatie heeft wel een houdbaarheidsdatum.
Wanneer die niet overschreden was, dan is het toeval dat je je met het nieuwe doosje beter voelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Werking
Het kan twee tot vier weken duren voordat u het effect van venlafaxine merkt. De eerste weken kunt u wel last krijgen van de bijwerkingen en angstgevoelens. Stop dan niet met het gebruik, meestal verminderen de bijwerkingen als u gewend bent geraakt aan het medicijn. Vaak verdwijnen ze zelfs.

Toegevoegd na 58 minuten:
Sandoz garandeert de hoogste kwaliteit en veiligheid van zijn generische producten door grondige bio-equivalentieonderzoeken uit te voeren, in nauwe samenwerking met de regelgevende autoriteiten. Hoewel we actief zijn in meer dan 120 landen, ontwikkelen, produceren en testen we onze producten altijd overeenkomstig de Europese en Amerikaanse wetten en regels. Momenteel zijn dat de strengste normen ter wereld. Binnen de onderneming hebben we een wereldwijd systeem voor kwaliteitsbeheersing, dat is gebaseerd op planning, implementering en controle. De afdeling Klinische veiligheid houdt toezicht op het veiligheidsprofiel van alle producten die we overal ter wereld in de handel brengen en verstrekt kwaliteitsrapporten aan de gezondheidsautoriteiten om de veiligheid van de patiënt te beschermen. Bij Sandoz wordt de kwaliteitscontrole bovendien uitgevoerd door een onafhankelijke eenheid die rechtstreeks rapporteert aan de CEO.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Met medicijnen heb ik geen ervaring, maar wel met contactlenzen. Daar heb ik een keer een doosje van gekregen waarin het leesgedeelte bleek te ontbreken, hoewel dat wél stond aangegeven. Met geen mogelijkheid kon ik lezen met die lenzen. Dus er gaat echt wel eens iets mis, ook al wordt er nog zó goed gecontroleerd....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de productie van alles, en ook medicatie, heb je normen waar het product binnen moet blijven, zowel een minimum als een maximum waarde. Tevens is de kwaliteitscontrole een steekproef om de zoveel eenheden. Het is best mogelijk dat een batch tegen de minimumwaarde zat en zodra ze eronder gingen dat er een ze correctie hebben toegepast, maar dat er nog verschillende eenheden met een lagere dosis erdoor zijn gegaan. Dat kan gebeuren, zelfs bij de strengste kwaliteitscontrole, al gebeurd het daar natuurlijk minder vaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.sandoz.be/Home/aboutus/sandoz_belgie_index.shtml
De inhoud van een website overtypen is echt geen bewijs. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout maar dat ga je niet op de website schrijven. Daar vermeldt men alleen pluimen op. Jezelf aanprijzen is ook een vak. Wij van WC-eend ...
Alle bedrijven van Novartis bijvoorbeeld die zich met generieke geneesmiddelen bezighouden, opereren onder de naam Sandoz.
http://www.nu.nl/beurs/3578382/novartis-beschuldigd-van-omkoping-in-china.html
Het kan altijd een keer fout gaan bij de productie van medicijnen, hoe zorgvuldig men ook te werk gaat. Ik heb weleens een ampul insuline gehad die totaal niet werkte. Artsen en verpleegsters zochten zich een slag in de rondte naar de oorzaak van mijn extreem hoge bloedsuikergehalte. Niemand had een verklaring. Maar toen mijn internist me adviseerde een andere ampul insuline te gaan gebruiken was het lek meteen boven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je lichaam reageert ook elke keer weer anders op de antidepressiva. Dus het kan zomaar zijn dat je er de ene keer beter op reageert dan de andere keer. Misschien zat je bij de tweede rit psychisch lekkerder in je vel. Misschien reageerde je lichaam beter op de stofjes. Misschien slik je het nog niet zo lang en moest je er nog aan wennen. In ieder geval zijn er meer waarschijnlijke redenen dan dat er iets met de medicatie zelf aan de hand is.