Wat gebeurd er wanneer je XTC en antidepressiva samen gebruikt?

Ik heb veel gelezen over die combigebruik maar weet niet wat nu juist is. Ik las dat je ervan vergiftigd kan geraken | weinig tot geen effect | heviger effect omdat het allebei de serotonineopname bevorderd ... wat is nu waar en hoe komt dat?..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

XTC stimuleert de afgifte van serotonine in de hersenen en verhindert de heropname van serotonine in de hersenen.

Het serotonine-syndroom kan optreden wanneer er een hoge concentratie van serotonine in de hersenen is, het serotonine syndroom bestaat onder andere uit een hoge temperatuur, spiertrekkingen en verwardheid. Het serotoninesyndroom kan in enkele gevallen leiden tot de dood.

Tijdens het gebruik van XTC treedt een milde versie van het serotonine syndroom op: beweging van de kaakspier(kauwen) spiertrekkingen, oververhitting en mentale verwarring. Wanneer XTC wordt gecombineerd met een middel wat de heropname van serotonine remt (zoals de antidepressiva SSRI’s of TCA’s) dan ontstaat er een nog hogere kans op serotonine syndroom. MAO-remmers zijn in zijn geheel gevaarlijk om met XTC te combineren, dit kan (nog sneller en ernstiger) leiden tot het serotonine-syndroom.

Wanneer je XTC toch (ondanks bovenstaande waarschuwingen) combineert met een SSRI of TCA, dan is er beschreven dat XTC minder effect heeft. Zowel de XTC als het geneesmiddel werken op dezelfde ‘plaats’, maar de SSRI’s houden de ‘plaats’ bezet. Als de bindingsplaats bezet is, kan XTC zich dus moeilijk binden en is daardoor minder werkzaam.

Toegevoegd na 32 seconden:
Sorry, hele stuk moest tussen "...". Komt uit de bron.