Is het schadelijk om ADD pillen te nemen die over de datum zijn?

Ze zijn januari 2015 over de datum gegaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

dat is echt per medicijn verschillend. In het gunstigste geval is het nooit getest, maar gebeurt er niks, of misschien neemt alleen de werking af, en zul je dus minder effect hebben. Maar in het slechtste geval wordt medicatie giftig als het over de datum is.
Overleg dit echt alleen met je huisarts of apotheker, en lever indien nodig de medicijnen gewoon in bij je apotheek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als deze medicatie aan jou is voorgeschreven en het is bij zowel je arts als apotheker bekend dat je ze (nog steeds) gebruikt, dan kan dit geen kwaad. Dat is wel een belangrijke kanttekening, het moet dus niet gaan om een middel wat je hebt gekregen van iemand anders of een middel dat je een hele tijd geleden ooit is voorgeschreven en waarvan arts en apotheker denken dat je het al lang niet meer gebruikt, want dan kan het zijn dat ofwel jouw gezondheid (zowel lichamelijk als psychisch) ofwel eventuele andere medicatie is gewijzigd en dat een eerder oordeel over de geschiktheid van dit middel en de controle van de interactie met andere middelen (inclusief bijvoorbeeld voedingssupplementen) niet is gecontroleerd.

Maar als aan die voorwaarden is voldaan, dan zul je hoogstwaarschijnlijk geen verschil merken in werkzaamheid of het middel nu een houdbaarheidsdatum van januari of van juni 2015 heeft. Mits ze natuurlijk gewoon bewaard zijn in goede c.q. 'normale/gangbare' condities (dus geen extreme temperaturen, vocht etc.)

In het slechtste geval is de werking heel iets minder dan van een nieuwere pil. Er zijn middelen waarbij de dosering heel nauw komt (op de zoveelste microgram nauwkeurig) of waarbij bekend is dat het middel beperkt houdbaar is onder normale condities en daarbij kunnen die zes maanden wel degelijk uitmaken. Ook zou ik voorzichtig zijn met middelen die potentieel levensreddend zijn, zoals hartmedicatie of medicatie tegen afstoting. Echter: van methylfenidaat is bekend dat de dosering niet extreem nauw komt (als 10 mg niet voldoende effect heeft, ga je vaak al naar 15 mg) en daarbij zul je van een in theorie misschien nét iets mindere onderdrukking van symptomen van AD(H)D geen of amper (meetbare) gezondheidsschade oplopen. Ik zou het zelf in elk geval gerust durven nemen.

Twijfel je toch aan de veiligheid van dit middel óf is dit middel niet aan jou of al een hele tijd geleden aan je voorgeschreven, neem dan contact op met je arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het volgende overzicht kunt u voor een aantal medicijnen vinden hoe lang u ze kunt bewaren wanneer u de verpakking heeft aangebroken. Advies over de bewaartermijn van
medicijnen die hier niet worden genoemd, kunt u krijgen bij uw apotheek.
De bewaartermijn die hier wordt genoemd of die op het etiket staat, geldt alleen als u het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter.

OVERZICHT BEWAARTERMIJNEN VAN VERSCHILLENDE MEDICIJNEN
Bewaartermijn Medicijn na aanbreken
Tablet 2 jaar
Capsule 1 jaar
Poeders 1 jaar
Drank 6 maanden
Druppelvloeistof 6 maanden
Stoomvloeistof 3 maanden
Neusdruppels 3 maanden
Neusspray 3 maanden
Oogdruppels 1 maand
Oogzalf 6 maanden
fremar