wat gebeurt er als je tramadol of morfine in neemt alls je een zware migraine aanval heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30K

Het beste antwoord

_______Uit http://www.dokterdokter.nl/aandoening/migraine/______________

Migraine wordt veroorzaakt door een verstoring van de samenwerking tussen zenuwen en bloedvaten in hersenen. De aanleg hiervoor is waarschijnlijk erfelijk. Vaak heeft een ouder of grootouder ook migraine (gehad). Vermoeidheid, stress en een naderende menstruatie kunnen een aanval uitlokken.
Sommige mensen vermoeden dat aanvallen worden uitgelokt door bepaalde voedingsmiddelen. Rode wijn, oude kaas, chocolade en scherpe gerechten zijn hiervan de bekendste voorbeelden. De invloed van voedingsmiddelen op migraine is wetenschappelijk nog niet aangetoond.
__________________________________

De verstoring in samenwerking tussen zenuwen en bloedvaten maakt dat de bloedvaten in de hersens te veel uitzetten. Dit is de oorzaak van de hoofdpijn.
Anders dan bij gewone hoofdpijn zijn het bij migraine niet de pijnreceptoren die het seintje " pijn" doorgeven.

Dit is ook de reden dat " normale" pijnstillend niet werkt bij echte migraine. Pijnstillers werken door het blokkeren van pijnreceptoren.

Medicatie tegen migraine werkt meestal dubbel: tegengaan van misselijkheid en de bloedvaten weer laten "inkrimpen".

Dit is de reden dat tramadol of morfine niet helpt, bij echte migraine. Van morfine kun je mogelijk gaan slapen, dus onbewust van de pijn.
Het best is om de migraine door de huisarts te laten constateren en daar gericht medicatie voor te vragen.

Toegevoegd na 19 uur:
Er zijn aanwijzingen dat bij patiënten met migraine de pijnneuronen in het trigemische ganglion en in andere kernen in de hersenstam niet goed functioneren. Wanneer tegelijkertijd vanuit het lichaam en de hersenvliezen een pijnprikkel werd doorgegeven, reageerden de kernen in de hersenstam veel sterker op prikkels die daarvoor geen reactie opriepen. De kernen lijken tijdens een migraine aanval dus hyperreactief te worden. Omdat de kernen in de hersenstam aan de basis staan van pijn en tastverwerking in de hersenen kunnen ze een groot aantal hersengebieden beïnvloeden. Het lijkt er dus op dat de kernen in de hersenstam als generatoren dienen die een aanval kunnen uitlokken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou van tramadol kan je ook flink slapen hoor, daar ben ik wel eens staand bij het aanrecht in slaap gevallen.
Voor migraine kan je beter even naar je huisarts gaan voor juiste medicatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als die uitgezette vaten geen pijnsensoren prikkelen, hoe kan het dan dat migraine wel pijn doet?
Erna55
9 jaar geleden
De pijn lijkt meer te komen uit de kernen in de hersenstam Er zijn aanwijzingen dat bij patiënten met migraine de pijnneuronen in het trigemische ganglion en in andere kernen in de hersenstam niet goed functioneren. Wanneer tegelijkertijd vanuit het lichaam en de hersenvliezen een pijnprikkel werd doorgegeven, reageerden de kernen in de hersenstam veel sterker op prikkels die daarvoor geen reactie opriepen. De kernen lijken tijdens een migraine aanval dus hyperreactief te worden. Omdat de kernen in de hersenstam aan de basis staan van pijn en tastverwerking in de hersenen kunnen ze een groot aantal hersengebieden beïnvloeden. Het lijkt er dus op dat de kernen in de hersenstam als generatoren dienen die een aanval kunnen uitlokken. Bij mensen met migraine werken gewone pijnstillers zoals ibuprofen of paracetamol vaak niet afdoende. Deze medicijnen hebben namelijk nauwelijks effect op de activiteit van kernen in de hersenstam. Gelukkig worden sinds 1991 de zogenaamde triptanen voorgeschreven bij migraine. Deze medicijnen onderbreken de communicatie tussen de kernen in de hersenstam en het trigeminus ganglion zodat de overgevoeligheid voor pijnstimuli gestopt wordt. Ook kan het onderbreken van de versterkte communicatie tussen de kernen in de hersenstam en de thalamus een migraine-aanval bij sommige patiënten stoppen [2].
carmel163
9 jaar geleden
Inderdaad is migraine niet geschikt voor het bestrijden van hoofdpijn of migraine. Ik heb zelf vanwege een hernia hoge doseringen morfine-achtige pijnstillers geslikt en moest daarnaast gewoon paracetamol tegen hoofdpijn innemen, hoe raar dat ook lijkt.
carmel163
9 jaar geleden
Morfine bedoelde ik natuurlijk in de 1e zin, niet migraine...

Andere antwoorden (1)

Je verwacht dat je pijn dan afneemt. Maar zeker als je niet gewend bent aan opiaten, is het heel goed mogelijk dat je ook vervelende bijwerkingen krijgt, zoals sufheid en misselijkheid. Vooral dat laatste is iets waar je niet op zit te wachten als je migraine hebt. Verder is bij opiaten obstipatie een bekende bijwerking, en dat is een bijwerking die ook aanhoudt als je het middel langer gebruikt. Veel artsen schrijven daarom standaard een laxans voor wanneer er opiaten nodig zijn.

Morfine is een sterke pijnstiller. Tramadol is veel minder sterk, maar nog altijd een pijnstiller uit de groep opiaten en daarmee een vrij sterk middel. Verder hangt de potentie natuurlijk af van de dosering: een hoge dosering tramadol is sterker dan een hele lage dosering morfine. Daarbij werkt tramadol behalve op de opioïd-receptoren ook op bepaalde neurotransmittersystemen in je hersenen, waardoor het op sommige soorten pijn soms (met name neuropathische pijn) beter kan werken dan sterkere opiaten als morfine.

Nu verwacht je wel dat wanneer je heftige hoofdpijn hebt door migraine je pijn afneemt als je een sterke pijnstiller als morfine neemt, maar er zijn effectievere middelen specifiek voor migraine. Het is niet gebruikelijk om opiaten te gebruiken bij migraine. Wanneer er alleen symptomatisch behandeld wordt, zal meestal een middel tegen misselijkheid en braken (zoals domperidon of metoclopramide) gebruikt worden in combinatie met een pijnstiller als paracetamol en/of een NSAID zoals ibuprofen of diclofenac. Daarnaast zijn er de triptanen als middelen specifiek tegen migraine. Deze middelen kunnen een aanval afbreken en werken - zeker als ze gebruikt worden voor de aanval echt doorzet - veelal veel beter dan alleen een pijnstiller met eventueel een middel tegen misselijkheid.

Kortom: morfine en/of tramadol zal wel werken tegen de pijn, maar is geen middel van eerste keus. Daarbij moet je rekening houden met de bijwerkingen, wat deze middelen nog minder geschikt maakt om te gebruiken bij migraine. Heb jij of iemand in je omgeving migraine, overleg dan liever met de (huis)arts over een specifiekere behandeling van de migraine.