Kan de angst zo groot worden dat het door je medicijnen heen gaat?

Ik slik 2 soorten antidepressiva tegen m'n paniekaanvallen en sociale fobie. Nou vraag ik mij het volgende af: Kan het gebeuren dat de angst zo overheersend word dat antidepressiva's hun effect verliezen tegenover de angst?

9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan zijn dat je steeds meer medicijnen nodig hebt om je angst tegen te gaan. Is dat wat je bedoelt?
Eric1993
9 jaar geleden
Nou, zoiets bedoelde ik. Antidepresiva's zijn niet verslavend, maar kan mijn angst dus zo groot worden dat antidepressiva gewoon niet meer werkt?
capthavoc
9 jaar geleden
Medicijnen onderdrukken angst, misschien
Maar de vraag die je stelt is al een vraag waar bij je jezelf angst aan kan praten. "die medicijnen redden me niet !!!!" is de angst gedachte Angst en zeker ongebaseerde irrationele angst verdrijf je door feiten.
en in tweede instantie door ervaring,niet door medicijnen.
Deze kunnen je wel helpen maar zijn nooit de oorzaak dat je angsten opeens verdwijnen.
het lijkt wel alsof je je hele leven overgeeft aan die medicijnen die je moeten "redden"
feit1 : dat doen ze dus niet
feit 2 jij bent diegene die je angsten kan verdrijven.

1 van de beste manier om angst gedachtes te confronteren is het uit te dagen met feiten.en later ervaring door ze te doen. Dus zoiets als de anstgedachte begint met ALS IK deze weg oversteek wordt ik vast en zeker aangereden!
feiten
is er verkeer in de buurt. is er een zebra pad, heb ik ogen in mijn hoofd
hebben auto mobilisten ook ogen om te kunnen zien ?
en tenslotte volg ik de regels die iedereen begrijpt ?
en helemaal de ervaring ,zo ik ben die weg overgestoken en er is niets
Gebeurd. Tegen over die ene vage angstgedachte kun je meerdere feiten stellen.
in het begin lijkt dit misschien erg vermoeiend.

Alle angst gedachtes in je hoofd beginnen in je hoofd altijd als een "stel dat en "als nou" vraag.
Je zet je daarbij open voor elke angstige speculatie die maar mogelijk is.
Wees concreet in je gedachte zet een wacht bij je gedachte ALS NOU en STEL DAT die je
stopt in de tomeloze reeks gevoelens en angsten. zoek een goeie coach dat werkt beter dan medicijnen alleen. Angst in als een plant dat groeit en dan zul je merken dat je op een gegeven moment steeds minder vaak meerdere prikkels binnen krijgt en daar bang van wordt.
Dus eerst is het oversteken van een plein angstig, dan het zien van een plein wordt je al bang en tenslotte hoef je alleen maar aan een plein te denken dan wordt je al bang.zweterig en hartkloppingen ed Maar bedenk wel dit werkt ook de ander kant uit.
Angst kun je met het "plantje" bedenk Feiten en handel ernaar" uitroeien.
Zodat de angst wortels geen voeding mee krijgen en hij uiteindelijk als een droge stok in de grond steekt, levenloos
die wortel blijft misschien maar is dan krachteloos
flink tuinieren dus zodat de bladeren van de angst geen zonlicht meer in energie om kunnen zetten. succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier is geen antwoord op je hebt zoveel diverse soorten .raadpleeg je apotheek . Of / en je behandelend arts . Succes

Het beste antwoord

Antidepressiva hebben een vrij lage effectiviteit: uit onderzoek blijkt ongeveer 10-15% effectiviteit in vergelijking met een placebo. Wanneer je antidepressiva slikt tegen angst of depressie en je hebt nog steeds last van angst of depressie, moet je je eerder afvragen of de medicatie wel werkt. Als je het hebt over het "door de medicatie heen gaan" van angst of depressie, veronderstel je dat de medicatie werkzaam is op die angst of depressie, maar dat de angst of depressie misschien sterker is dan die dempende werking van de medicatie. Maar angst (of depressie) is zoveel meer complexer dan dat: het is niet uit te drukken in meetbare processen in de hersenen die vervolgens tegengewerkt worden door medicatie.

Je hebt het dus niet over een bepaalde kracht of een simpel proces waarin de medicatie precies datzelfde proces tegen zou gaan. Dus je kunt niet zozeer stellen dat de angst "sterker is dan de medicatie", maar eerder dat de medicatie niet of onvoldoende werkzaam is op die angst. De precieze werking van antidepressiva op een depressie of op angst is niet bekend, dus dat kan allerlei redenen hebben. We weten wel dát (moderne) antidepressiva meer serotonine beschikbaar maken in de synaptische spleet, maar hoe dit werkt bij depressie of angst en zelfs de vraag óf dit werkt, is onduidelijk. De populaire theorie dat depressie of angst wordt veroorzaakt door een tekort aan serotonine in de hersenen is al heel lang geleden ontkracht maar blijft om de één of andere reden steeds terug komen. Wat we wél weten, is dat depressie en angst heel veel meer is dan alleen het effect van bepaalde chemische stofjes.

Kortom: het kan zijn dat medicatie niet werkzaam is bij angst, maar dat heeft meer te maken met de beperkte werkzaamheid van antidepressiva dan met de ernst van de angstklachten. Daarbij kunnen angst en depressie ook een bijwerking zijn van deze middelen.

Nu schrijf je twee verschillende antidepressiva te gebruiken. Ik hoop van harte dat je dat doet onder goede controle van een ter zake kundig arts. Over het algemeen mogen antidepressiva niet met elkaar gecombineerd worden, vanwege het risico op een serotoninesyndroom. Ik neem aan dat je deze middelen gebruikt volgens voorschrift en dat je middelen slikt die wél met elkaar samen kunnen. Maar mocht je uit eigen beweging een middel erbij zijn gaan slikken dat je nog in huis had of iets in die richting en je arts weet NIET weet dat je deze twee middelen samen slikt, neem dan morgen direct op met je arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw uitleg. Antidepressiva blijft dus altijd een open vraag met betrekking tot hoe het werkt en of het wel werkt. Ik heb er lichamelijk er erg veel baat bij gehad, dat kan ik wel zeggen. Ik slik 30mg citalopram en 20mg mirtazapine daarbij slik ik ook nog 1 mg risperdal (antipsychotica). Mijn arts heeft deze medicijnen 1 voor 1 voorgeschreven 6 maanden terug, en sindsdien heb ik heel af en toe contact met haar over de telefoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, ik weet niet of het allemaal klopt, maar ik vind de moeite die je ervoor genomen hebt wel een paar plussen waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je psychiater dit zo heeft voorgeschreven, dan kan dit blijkbaar. Mijn kennis gaat vooral over antidepressiva als groep: de individuele verschillen tussen de diverse middelen is mij niet goed bekend. De combinatie van antidepressiva wordt wel eens toegepast bij met name ernstige depressies die niet reageren op verschillende soorten (solo)medicatie. Het is dus niet zo dat het nooit samen kan, maar ik wilde even zeker weten dat de combinatie van twee middelen (niet heel gebruikelijk) is zoals je arts heeft voorgeschreven. Dat is het geval, dus dan moet dat goed zijn. Er zijn inderdaad veel vraagtekens rondom de werkzaamheid van deze middelen. Medicatie werkt veel beter dan niets doen, maar de verschillen tussen placebo en medicijn zijn veel minder groot. Nu werkt het placebo-effect ook als een soort versterker voor echte medicatie: als ik wéét dat ik een sterke pijnstiller neem, werkt dat waarschijnlijk beter tegen dan wanneer ik dat niet zou weten, of wanneer ik zou denken dat het gewoon paracetamol is. Dat komt door allerlei factoren: suggestie, maar ook het feit dat als mijn pijn minder wordt nadat ik een pijnstiller heb genomen, ik denk dat het door die pijnstiller komt terwijl de pijn misschien ook wel vanzelf over was gegaan. Zo denk ik eigenlijk dat de pijnstiller effectiever is dan hij in werkelijkheid is. Maar een nadeel van het placebo-effect is dat het vrij kort werkt. Dat dan dus één verklaring zijn voor het feit dat iemand eerst goed reageert op een antidepressivum, maar dat de werking later afneemt. Een andere mogelijke verklaring kan zijn dat je hersenen zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Als ik even de SSRI’s als voorbeeld neem, dan zorgen die ervoor dat er meer serotonine beschikbaar blijft in de synaptische spleet. Hierdoor is er meer serotonine aanwezig en één theorie is dat daardoor je synapsen minder gevoelig worden voor serotonine. Dat zou ook verklaren waarom iemand bij het stoppen met deze middelen, precies die ontwenningsverschijnselen krijgt die passen bij een depressie en/of angst, zélfs als ze het middel gebruikten voor een andere reden dan depressie of angst. En ook die theorie zou kunnen verklaren waarom mensen soms het idee hebben dat het middel in het begin goed werkt, maar na verloop van tijd het effect minder lijkt te worden. Er zijn meer mogelijke verklaringen, maar deze verklaren samen waarschijnlijk al een groot deel van je ervaring dat de werkzaamheid afneemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je naast deze medicatie op dit moment verder nog therapieën, of andere behandelaars naast af dat je en toe telefonisch contact hebt met je psychiater? En wat heb je tot nu toe aan behandelingen gehad?
Eric1993
9 jaar geleden
Ik volg momenteel een cognitieve gedragstherapie op aandringen van de huisarts. Ik heb als ik héél eerlijk moet zijn meer vertrouwen in de medicijnen dan in zo'n therapie. Mijn psychiater die de medicijnen voorschrijft zei dat zo'n therapie heel af en toe kan helpen. Verder heb ik geen andere behandelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Eric, ik heb echt helemaal geen verstand van medicijnen. Ik heb globaal aan mijn broer informatie gevraagd.
Zijn antwoord: medicijnen kunnen een periode helpen overbruggen, zij bestrijden de symptomen, maar nemen de oorzaak niet weg.
De oorzaak moet worden opgespoord en worden aangepakt. De hersenen zijn een zeer complex orgaan, onderzoeken mogen niet plaatsvinden bij levende personen, dat maakt de vooruitgang van deze wetenschap moeizaam.
Zijn zeer indringende waarschuwing is: Let op, zonder de persoon te spreken, zijn achtergrond te leren kennen en te observeren is er geen zinnig advies of verklaring te geven. Zeker geen advies welke medicijnen of behandelingen succesvol kunnen zijn. Google eens naar "Rationeel Emotieve Therapie" (RET) of Rationeel Emotieve Gedragstherapie (RETB).
Eric1993
9 jaar geleden
Bedankt! Mijn psychiater had inderdaad ook gezegd dat het het probleem niet oplost, en dat als ik de oorzaak niet aanpak ik mijn leven lang aan de medicijnen moet zitten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric dan wordt dit mijn antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf ook verschillende anti depresiva gebruikt en ook last van angsten. Hoe langer je anti depresiva gebruikt des te minder effect het heeft en vaak komen de klachten weer net zo hard terug of zelfs erger. Ik weet niet hoe lang je al je medicijnen hebt en welke medicijnen. De klachten en werking van anti depresiva is natuurlijk niet bij elke het zelfde. Ik zou je vragen stellen aan je behandelend arts om de juiste informatie te krijgen! Je behandelend arts kan ook met je kijken naar andere oplossingen als het niet het gewenste effect heeft.. Succes!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb aan mijn broer algemene informatie gevraagd. Hij was o.a. verbonden aan de Universiteit te Wenen en aan een privékliniek bij Freiburg.
Het blijft dus een algemeen antwoord.
Medicijnen kunnen een periode helpen overbruggen, zij hebben een preventieve werking. Zij bestrijden de symptomen, maar nemen de oorzaak niet weg. Het is geen antibioticum tegen een ontsteking. Voor zover bekend zijn de huidige Antidepressiva niet verslavend en veroorzaken zelfs bij langdurig gebruik geen blijvende schadelijke gevolgen. Zij kunnen wel bijwerkingen veroorzaken. Men dient de medicijnen lang genoeg, zeker een aantal maanden tot een half jaar te gebruiken, het is noodzakelijk het gebruik langzaam af te bouwen. Stoppen met een antidepressivum moet altijd in overleg met de arts die het voorgeschreven heeft. Bij plotseling stoppen kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden.
De oorzaak van paniekaanvallen en de sociale fobie moet worden opgespoord en worden aangepakt.
Factoren die invloed hebben op het verloop van een therapie kunnen zijn: persoonlijke omstandigheden van de cliënt, de problematiek, zijn motivatie, eerdere ervaringen met hulpverleners, het vertrouwen tussen de tussen cliënt en Psychiater, de doelen en de mate waarin deze overeenkomen met hetgeen de therapeut te bieden heeft. Daarnaast kan het verschil maken of cliënt doorverwezen is door bijvoorbeeld een huisarts of op eigen initiatief hulp zoekt. Dan is er nog onderscheid tussen een diagnostisch proces en een interventiegedeelte. De ene psychiater hecht meer waarde aan het diagnostische proces, een ander hecht meer waarde aan het interventiegedeelte en wil daar dan zo spoedig mogelijk mee beginnen.
Zijn zeer indringende waarschuwing is: Let op, zonder de persoon te spreken, zijn achtergrond te leren kennen en te observeren is er geen zinnig advies of verklaring te geven. Zeker geen advies welke medicijnen of behandelingen succesvol kunnen zijn. Dit dient altijd in overleg te gaan met de eigen huisarts of psychiater.
De keuze of men voor (levens)lang gebruik van medicijnen kiest of voor behandeling van een psychiater waarmee men samen de oorzaak probeert op te zoeken, ligt geheel bij de cliënt.
Adressen of namen mag ik niet geven, maar Google eens naar:
Rationeel Emotieve Therapie (RET) of Rationeel Emotieve Gedragstherapie (RETB).
Als men niet volgens deze methode wordt behandeld kan men het zeker bespreken met de huidige psychiater.