wat kan ik doen tegen maagzuur door antidepressiva?

sinds ik antidepressiva slik heb ik last van brandend maagzuur en boeren vooral in de avond na het avondeten moet ik veel beoren en doet tpijn in mn maag en rondomborst en keel. wat kan ik hier tegen doen? rennie werkt niet. in begin hielp drop, melk, augurk, vanillevla dat soort dingen maar nu werkt niks meer

9 jaar geleden
35.4K
SimonV
9 jaar geleden
Je zou kunnen proberen of Gaviscon-tabletten helpen (te krijgen in de supermarkt). Deze kun je ongeveer een week gebruiken, dus ik zou wel naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst de oorzaak bepalen.
Dat is natuurlijk de antidepressiva, maar daarmee stoppen is waarschijnlijk (nog) geen optie voor je. Dan bepalen of je een te zwak of te sterk maagzuur hebt, hoewel het raar klinkt wordt last van maagzuur vaker veroorzaakt door een tekort aan maagzuur. Op de korte termijn kan je inderdaad Gaviscon gebruiken, die neutraliseert zuur en vormt een gel laagje.

Antwoorden (3)

Hiervoor kan je het beste maagzuurremmers nemen, bijv Omeprozol. Ik weet alleen niet of je deze vrij kunt verkrijgen of alleen op doktersrecept, maar dan zou even met je huisarts kunnen bellen, hij/zij weet vast dat maagzuur een bijwerking kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Houd dan rekening met de langetermijn bijwerkingen van maagzuurremmers, zoals diverse opnamestoornissen (vitamine B12 tekort door maagzuurremmers is berucht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omeprazol kan je gewoon bij de apotheek en drogist halen,mijn broertje gebruikt het tegen maagzuur bij pds. Losecosan(omeprazol)
14 maagsapresistente tabletten
€13,95
Dat is een bekende bijwerking van veel antidepressiva. Wat je zelf kunt doen, is het mijden van producten die erom bekend staan dat ze deze klachten verergeren: onder meer zure voeding of dranken, koolzuurhoudende dranken, koffie, chocola, tomaat, alcohol en sterke kruiden. Je zult zelf uit moeten vinden welke producten bij jou de klachten het meest triggeren, dat verschilt per persoon.

Verder de algemene adviezen bij brandend maagzuur: bij overgewicht proberen af te vallen, geen strakke riemen dragen die druk geven op of net onder je maag, niet roken, kleinere maaltijden eten meer verspreid over de dag en vooral grote maaltijden en erg vette maaltijden mijden. Eet niet teveel, en zeker geen hele maaltijden, vlak voor je gaat slapen. Als je vooral 's nachts veel klachten hebt, zou je je hoofdeinde wat hoger kunnen zetten. Let wel: het héle hoofdeinde, bijvoorbeeld klossen onder je bed aan één kant. Leg je een extra kussen onder je hoofd of zet je bij een beweegbare bedbodem de rugleuning omhoog, dan lig je wat in een knik en kun je juist meer druk krijgen op je maag.

Daarnaast kun je kijken naar het moment van inname. Vooral als je een middel gebruikt dat je maar één keer per dag hoeft te slikken, kan dat nogal uitmaken. Slik je het nu 's avonds, dan zou je kunnen proberen of het uitmaakt als je het in de ochtend gaat slikken, omdat je nu vooral in de avond last lijkt te hebben.

Overleg dat laatste met je arts en/of apotheker. Maar overleg sowieso: als het mogelijk is te stoppen met het middel of te minderen, is dat natuurlijk het mooiste. Heb je ernstige maagklachten maar kun je (nog) niet zonder antidepressivum, dan zou je in overleg met je arts eventueel over kunnen stappen naar een ander middel. Gebruik je andere medicatie die ook de maag irriteert, dan kun je (laten) kijken of die gestopt of gewijzigd kan worden. Gestapelde bijwerkingen zijn vaak erger dan bijwerkingen van één middel.

Tenslotte kan je arts ook je maagklachten behandelen met medicatie. Dat kan een sterke maagzuurremmer zijn als omeprazol of pantozol, of - afhankelijk van je precieze klachten en je reactie op medicatie - een middel als domperidon, dat de maagontlediging versnelt. De zure voedselbrij heeft dan minder kans om naar boven te komen. Heb je last van obstipatie, meld dat dan aan je arts. Volle darmen kunnen je maagklachten ook verergeren, dus behandeling van obstipatie kan ook maagklachten verminderen. Ook daarvoor kan je huisarts je advies en/of medicatie geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maagklachten zijn een bekende bijwerking van antidepressiva. Met name antidepressiva uit de groep van de SSRI's, zoals paroxetine, sertraline en citalopram, staan er om bekend dat ze in de eerste weken van het gebruik vaak maagklachten geven. Dit is een ongevaarlijke bijwerking die over het algemeen na een aantal weken vanzelf overgaat. Wanneer middelen als Rennies niet helpen, kun je een maagzuurremmer als omeprazol of pantoprazol proberen. Deze kunnen zonder problemen met het antidepressivum gecombineerd worden en kunnen zonder recept worden gekocht: http://www.leef.nl/zelfzorg/maagdarmkanaal/maag/sandoz-pantoprazol-20mg.html , http://www.leef.nl/zelfzorg/maagdarmkanaal/maag/losecosan-20mg-uad-14tab.html