Mag ik medische informatie van mijn vader opvragen?

Mijn vader wordt in mei volgend jaar 50, en ik wil graag als verassing met hem op vakantie.
Hij heeft echter hartproblemen gehad en nog steeds medicijnen die hij moet gebruiken en ook niet meer vanaf komt.

Nu wil ik een EMP (Europees Medisch Paspoort) voor hem hebben, maar ik weet niet of ik alleen de informatie mag aanvragen over zijn medicatie bij de apotheek en van zijn cardioloog of dat dat met/via hem moet.

Ook weet ik niet of hij mag vliegen met zijn hart (het is niet ernstig, maar hij heeft er wel problemen mee gehad, dus liever safe dan sorry) en of ik dat bij zijn cardioloog kan navragen.

Mag ik dit zelf doen of heb ik zijn toestemming nodig om deze informatie te krijgen?

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik ben trouwens 20

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt je vader toch gewoon eens vragen of hij mag vliegen? Creëer een context waarbij je hem dat makkelijk kunt vragen.
En verder: zo'n medicijnenpaspoort kun je heel kort van tevoren opvragen bij de apotheek. Tegen die tijd heb je de reis misschien al uit de doeken gedaan bij je vader en kan hij dat zelf op heel korte termijn opvragen. Hetzelfde geldt voor voldoende medicatie tijdens de reis.
Wat een fantastische verrassing heb je voor je vader in petto! Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je mag geen medische informatie opvragen van iemand die nog leeft. Ik neem aan dat jij het ook niet fijn zou vinden dat iemand jouw medische informatie zo maar zou kunnen opvragen.
tinus1969
9 jaar geleden
Los van bovenstaande; in zou in dit soort situaties dus nevernooitniet een verrassingsreis regelen, omdat je niet weet of je vader zo'n reis zelf wel ziet zitten.

Het beste antwoord

Medische informatie is geheim, een arts mag dit nooit aan anderen doorgeven. Vraag het je vader en die kan het voorleggen aan de specialist of de huisarts. Vliegen is met hartproblemen niet risicovol - je kunt tevoren bij boeking regelen dat hij op een luchthaven assistance nodig heeft, dan komt er een rolstoel en hoeft hij die kilometers op de luchthaven niet te lopen en zo gaat hij pijlsnel ook alle rijen voorbij. En jij er achter aan ook.
Erg lang vliegen is i.v.m. circulatie in het bloed nooit goed, dus dan moet hij minimaal een paar keer opstaan en lopen in het vliegtuig. Vier uur vliegen, is mijn ervaring, gaat prima.
Zelfs als je vader toestemming geeft zijn gegevens op te vragen bij een arts, dan nog zullen ze weigeren.