Na hoeveel dagen merk je ontwenningsverschijnselen op bij het stoppen met anti psychotica?

Ik ben vandaag, in overleg met psychiater,precies een week gestopt met antipsychotica en heb, geheel tegen mijn verwachtingen in, behalve wat misselijkheid en wat slechter slapen de eerste dagen, nergens last van. Ik voel me nu precies hetzelfde als anders. Moet ik nog rekening houden met onttrekkingsverschijnselen, of zou het hierbij kunnen blijven?
Daar zou ik dan natuurlijk erg blij om zijn.

9 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk zal het hierbij blijven.
Mag ik vragen om welk antipsychoticum het ging? Dan kan ik dat zo voor je opzoeken. :)
francisca51
9 jaar geleden
Dat is vriendelijk van je! Het gaat om seroquel 100 mg en solian 50 mg, beiden 1 x per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het geval van Seroquel komen ontwenningsverschijnselen regelmatig voor, zoals slecht kunnen slapen en griepachtige verschijnselen. Deze houden meestal na een week op.
Deze verschijnselen kunnen ook voorkomen wanneer je stopt met Solian, maar dat is (gelukkig) vrij zeldzaam. Misschien heb je ook andere medicatie die je nog wel gebruikt?
In geval van bijvoorbeeld Seroxat, Fluoxatine of de bekende 'pammetjes', kan je je arts vragen de dosis tijdelijk te verhogen wanneer de ontwenningsverschijnselen ernstige vormen aannemen.
Gewoon tijdelijk om die periode te overbruggen. Veel succes!

Antwoorden (4)

Na één week is het ergste wel voorbij,hopelijk blijft alles goed gaan.
fremar
9 jaar geleden
Als je gelijk gelijk gestopt ben,en je ben niet ziek geworden is dat een fantastisch resultaat.
Ben je alleen gaan minderen(afbouwen) dan zijn de laatste milligrammen het moeilijkst.
Hoop echt voor je dat het zo blijft,ik heb het wel eens geprobeerd,maar pfff niet
volgehouden.
9 jaar geleden
Het is niet precies te zeggen hoelang ontwenningsverschijnselen duren.
Ontwennen duurt meestal tot een week na het stoppen met het medicijn. Daarna neemt het in de meeste gevallen af (aldus astra zeneca)
Geen link met bronvermelding, want dit stond in een persoonlijke email.

Maar mijn ervaring is totaal anders, na 6 weken, sliep ik helaas nog steeds niet.
Wat er uiteindelijk in resulteerde toch een lage dosering te gebruiken.

De werking loopt nog wel een poosje door, dus of de klachten waar je het medicijn voor kreeg terug zullen komen, is nu nog niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is per persoon verschillend, net als de werking. Wanneer je helemaal zonder gaat merk je meestal meer dan wanneer je nog lage dosering slikt. Je lichaam en geest moet wennen en dus grijp niet te snel weer naar middelen bij bv slecht slapen.