Als cortisol het immuunsysteem onderdrukt, hoe zorgt het er dan voor dat ontstekingen worden geremd?

Ik heb gelezen dat cortisol veel energie vrij kan maken en ervoor kan zorgen dat het immuunsysteem wordt onderdrukt, maar het wordt door artsen ook voorgeschreven om ontstekingen te remmen. Hoe werkt dit mechanisme dan, want ik had verwerkt dat het juist het immuunsysteem harder zou laten werken i.p.v. minder hard. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat cortisol energie vrijmaakt'? Vaak gaat het hier om slordig (medisch onnauwkeurig) taalgebruik.
het klopt dat cortisol het immuunsysteem onderdrukt; daarom helpt het bij allergische reacties eczeem etc, ziektes waarbij het immuunsysteem overactief is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969: dat heb ik ergens gelezen, in hoeverre dat precies klopt weet ik niet, daarom vraag ik het hier ;)

Het beste antwoord

Cortisol is ten eerste een corticosteroïd. Corticosteroïden en dan specifiek de glucocorticosteroiden werken doordat ze bepaalde stoffen die vrijkomen bij een ontsteking onderdrukt. Specifiek zijn dit granulocyten, macrofagen en monocyten. Deze proberen de ontsteking op te ruimen als het ware, wat normaal zorgt voor de reactie van het lichaam, wat zich uitt in warmte,roodheid en pijn.

Het onderdrukt dus eigenlijk de mediatoren die vrijkomen bij een ontsteking, maar lossen niet altijd het probleem op. Het berust dus voornamelijk op symptoombestrijding, wat vaak als 'effectieve' therapie wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de heldere toelichting!