Ik heb eenmalig liefst 60mg Diazepam (verdeeld) gebruikt op 1 dag (recreatief en om een enorme kater te verzachten). Kan ik nu narigheden verwachten?

Moet ik zelfs gaan afbouwen? Ben zo bang voor narigheden zoals epilepsie...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voel me overigens niet echt super chill maar vooral moe en slaap al de hele dag zo'n beetje.....
Amadea
9 jaar geleden
Waarom heb je niet van te voren geïnformeerd wat de gevolgen zouden kunnen zijn? Nu is het te laat, je hebt het al binnen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je nu een tweede keer een hoge dosering genomen, of gaat dit nog steeds over eerder deze week?
Amadea
9 jaar geleden
Vorige week ging het om 40mg, en nu om 60mg. Wat doet vermoeden dat vraagsteller afhankelijk is geworden van het middel, en steeds grotere hoeveelheid slikt in de hoop zich beter te gaan voelen.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vorig weekend 40mg. Deze week helemaal niets tot weer aan vandaag. Weekenden daarvoor af en toe 10 - 20mg maar de dagen daartussen niks. Dus zeg maar elke keer een pauze van 6 dagen. Dat ik de laatste 2 weekenden zo gebinged heb vind ik erg zorgelijk... Wat gaat er met me gebeuren door dit misbruik?
Ik hen verhalen gelezen van mensen die in psychosen raken. trillende handen krijgen, angsten, straatvrees noem maar op.... Maar treden dit soort taferelen niet pas op ma onafgebroken c.q. dagelijks gebruik na een weer of 2???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil het geen afhankelijkheid noemen, ik heb namelijk doordeweeks nogthans geen enkele last gehad van spanningen/ontwenning of wat dan ook.
Ook niet in de de afgelopen week na de 40mg binge... Heb het ook niet nodig om te kunnen functioneren. Slik dank ook doordeweek niets. Maar nu na vandaag na de 60mg, vraag ik mij toch af... (Ik ben overigens een weekendgebruiker om tot rust te kunnen komen. Zit al lang in een moeilijke tijd namelijk met depressie en (liefdes)verdriet...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vorige week 40, nu 60, volgende week 80, ..
dan komen de psychoses vanzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan nog een keer de korte uitleg over afhankelijkheid en ontwenning. Het totale verhaal is nogal wat langer geworden, maar wie weet heb je er iets aan. Allereerst dus: van incidenteel gebruik kun je geen ontwenningsverschijnselen krijgen. Je kunt allerlei andere verschijnselen krijgen vooral vóórdat het middel is uitgewerkt, maar zolang je het niet minimaal één tot twee weken achter elkaar gebruikt, dus echt dagelijks, went je lichaam niet aan het middel en krijg je geen ontwenningsverschijnselen. Wél kun je duf en slaperig worden, verward zijn, snel vallen, duizelig zijn etc. zolang het medicijn nog in je systeem zit. Maar natuurlijk is er wel een ándere reden tot zorg, en dat is dat er blijkbaar iets is waardoor jij nogal hoge doseringen diazepam neemt op een andere wijze dan ze je zijn voorgeschreven. Wat ook de reden is van dat gebruik, of dat nu is omdat je je op de één of andere manier psychisch klem voelt zitten of omdat het een soort zelfmedicatie is, het toont aan dat er iets niet goed zit. Je verhaal ten opzichte van vorige week is wel gewijzigd. Vorige week ging het over extreme innerlijke onrust, nu gaat het over recreatief gebruik en een kater. Het kan zijn dat het vorige week inderdaad vooral die onrust was, of misschien was vorige week maar één stukje van het verhaal en vertel je nu iets meer, maar in elk geval verandert het voor mij het beeld. Ik vraag me bijvoorbeeld nu af of je überhaupt het middel op recept gebruikt of dat je er op een andere manier aan komt. Is dat laatste het geval, dan zou ik zeggen dat een langwerkend middel als diazepam geen geschikt middel is om op zo'n manier te gebruiken. Ik denk dat het prima is als een huisarts mensen in een moeilijke tijd een paar slaaptabletjes voorschrijft zolang er maar goede instructies worden gegeven en het gebruik wordt gemonitord. Het is wel belangrijk om dan alle informatie te hebben, en om in elk geval te weten hoe je lichamelijke afhankelijkheid kunt voorkomen. Maar diazepam is een nogal langwerkend middel. Het wordt vooral gebruikt als angstdemper en is als slaapmiddel eigenlijk ongeschikt omdat het daar gewoon te lang voor werkt. Dat betekent dus ook dat als jij een hoge dosering neemt, je daar tot een dag of anderhalve dag door van de kaart kunt zijn. - Zie vervolgreactie -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Deel 2 - Als dit middel je is voorgeschreven door een arts en dit goed overdacht is dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar als je er via-via aan komt omdat je je iets zoekt om tot rust te komen, zou ik zeggen dat je beter naar je huisarts kunt gaan voor een korter werkend slaapmiddel. Je kunt dat dan 's avonds nemen, gaat acht uur slapen en de volgende ochtend is het uitgewerkt. Het risico op afhankelijkheid is met die korter werkende middelen ook veel kleiner, omdat het bij wijze van spreken al is uitgewerkt voor je lichaam er aan gewend kan raken. De voorzorgsmaatregelen gelden dan nog steeds hoor, dus niet dagelijks slikken en niet te lang achter elkaar. Maar uiteindelijk is de kans op lichamelijke afhankelijkheid en dus onttrekkingsverschijnselen bij plotseling stoppen bij diazepam veel groter dan bij de meeste andere middelen. Daarbij mag je na het gebruik van diazepam 72 uur niet rijden. Ik weet niet of je voor je werk moet rijden, maar ook alleen in het weekend gebruiken gaat dan problemen geven. Wat ik verder niet helemaal begrijp, is dat je vorig weekend bang was wat je allemaal wel niet kon krijgen van die 40 mg, en dat je vervolgens dit weekend een zelfs nog hogere dosering neemt. Waarom is dat? Weet je dat zelf? Is dat gewoon een domme actie geweest van je, was het één of ander experiment of is het een teken dat je je grip op de situatie aan het verliezen bent? Is het een vlucht voor je, dat je graag de hele dag WILT slapen omdat je dan niks hoef te voelen? Ik weet het niet, weet je het zelf? Hoe dan ook: dit loopt uit de hand. Je neemt een nogal hoge dosering van een langwerkend receptgeneesmiddel uit een groep die bekend staat om het risico op misbruik en afhankelijkheid. Vervolgens ben je bang voor de gevolgen, en zoek je hulp op een internetforum. De week daarop herhaalt het zich, met dat verschil dat je een nog hogere dosis hebt genomen. Wat daar de redenen ook precies achter zijn, je hebt volgens mij ook zelf heel goed door dat het niet goed gaat zo. - Zie vervolgreactie -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Deel 3 - Ga dus naar je huisarts en leg je probleem voor. Je hebt te maken met minimaal twee problemen, namelijk je medicatiemisbruik en de achterliggende reden daarvan (somberheid, onrust, intens verdriet). Als je de diazepam van je arts krijgt, of als je huisarts je nu iets voorschrijft, zou je af kunnen spreken dat je bij de apotheek steeds een kleinere hoeveelheid mee krijgt zodat de apotheker en huisarts samen het beter in de gaten kunnen houden en jij geen te hoge dosering kunt gebruiken. Stel dat je 20 mg voorgeschreven krijgt en je gebruikt het alleen in het weekend, zouden ze je elke week één tablet van 20 mg mee kunnen geven, of bijvoorbeeld twee van tien. Je moet dan wel elke week naar de apotheek, maar je kunt niet meer nemen dan je is voorgeschreven. Je zou zelfs kunnen afspreken dat je pas nieuwe medicatie krijgt na het tonen van de lege pilstrip. Daarmee beveilig je voor jezelf je medicatie: als je jezelf er niet mee kunt vertrouwen op moeilijke momenten, moet je ervoor zorgen dat je de boel dichttimmert op de momenten dat je wél helder denkt. Daarnaast moet je natuurlijk spreken over je onderliggende problemen. Ik heb geen idee of je al psychologische hulp hebt daarbij, maar als dat nog niet zo is, dan wordt het tijd dat je in elk geval een paar keer met een psycholoog gaat praten zodat die je situatie verder kan beoordelen.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Mooie, correcte en duidelijke uitleg @Lies12!
Van (over)dosering van de meeste Benzodiazepines ga je niet dood en levensbedreigend is het MEESTAL ook niet.
Wél als je gaat combineren met bv alcohol, Tramadol, opiaten (downers dus) etc. Als je hulp nodig hebt bel je huisarts of eventueel verslavingszorg. Zij adviseren naast verslaafden ook probleemgebruikers. https://www.google.nl/search?q=verslavingszorg+Nederland&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari Of bel 0800-0113. https://www.113.nl/ Zij kunnen ALTIJD een luisterend oor bieden.

Het beste antwoord

nou de narigheid hoef je niet meer te verwachten, die heb je dus al, volgens je reactie.
Verder denk ik niet dat heel je metabolisme nu voor altijd van slaag zal zijn, hopelijk heb je nu geleerd na te denken voor je zoiets doet
(tegen een kater helpt een flinke wandeling ook, het is even doorzetten, dat wel)