Waarom kunnen medicijnen van apotheek tot apotheek verschillen?

Dan heb ik het dus over exact dezelfde medicijnen, dezelfde merk, naam, dezelfde hoeveelheid en dezelfde sterkte.
Maar soms ben ik ergens anders, en haal ik mijn medicijnen van een andere apotheek, en dan zie ik soms dat ze er gewoon duidelijk anders uit zien.
Hoe kan dat? Zijn er meerdere fabrieken en koopt elke apotheek van een andere fabriek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Van heel veel soorten medicatie is het patent al lang vervallen, wat betekent dat de precieze samenstelling niet meer geheim is. Zodra zo'n patent van een relatief nieuw middel vervalt, mogen andere bedrijven de formule gebruiken. Die gaan dan een soortgelijk middel produceren met exact dezelfde werkzame stof en ook precies dezelfde werking (anders mag het namelijk niet op de markt komen) maar met net iets andere hulpstoffen, in een andere kleur, vorm en een andere verpakking. Sommige middelen worden door drie of vier fabrikanten geproduceerd, en sommige door meer dan twintig. Die dan overigens vaak niet alle twintig in Nederland leveren, maar acht of negen verschillende merken/fabrikanten is niet vreemd.

Maar dan gaat het dus NIET om hetzelfde merk, want als het echt zou gaan om hetzelfde merk in dezelfde hoeveelheid, dan kan het alleen een andere vorm en/of verpakking hebben als de fabrikant net een vernieuwde verpakking op de markt heeft gebracht. Veel generieke middelen (dus de niet-merkmiddelen) zijn verkrijgbaar onder de naam van de werkzame stof, dus het heet wel hetzelfde, maar is niet hetzelfde merk. Denk aan paracetamol: elke drogist heeft een eigen merk paracetamol en vaak staan er ook nog andere merken in het schap. Het heet allemaal paracetamol. Maar je hebt ook Panadol, dat is een gladde tablet, die is veel duurder, maar bevat - net als al die andere middelen - gewoon paracetamol. En werkt niet beter of slechter dan allerlei andere merken.

Welk middel jij meekrijgt, hangt onder meer af van het soort contract dat de apotheek heeft met jouw zorgverzekering. De verzekeraars bepalen voor een groot deel welk merk iemand krijgt. Maar het hangt ook af van wat de apotheker toevallig in huis heeft, of inderdaad ook waar de apotheker inkoopt. Al is het meer en meer dan de verzekeraars veel meer bepalen dan de apothekers: de verzekeraar kan soms goedkoop aan een bepaald merk van een bepaalde fabrikant komen en vergoedt daarom alleen dat merk. Als de apotheker dat niet in huis heeft of de klant om een ander merk verzoekt dat duurder is, moet de apotheker vaak het verschil zelf bijleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Perfect uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens kan het wel, het komt soms weleens voor dat een apotheker via eeen parallel import invoeren, bijv. in Griekenland. Hierdoor kan de verpakking bij exact dezelfde hoeveelheid en hetzelfde toch verschillen. Door de verschillen qua tekst of een ander verschil waardoor het op een bepaalde markt het er anders uitziet. Het zou dus wel kunnen. wat betreft de generieke vs merkmedicijnen, de hulpstoffen kunnen soms wel verschillen, waardoor in een beperkt aantal gevallen de generieke oplossing toch niet volstaat. In dat geval geeft de arts een verklaring af dat je het origineel moet krijgen. Kleine nuance op lies, overigens is de samenstelling van gepatenteerde medicijnen echt NIET geheim, de toezichthouders krijgen de informatie zeker, ook is de samenstelling openbaar. Andere fabrikanten mogen het niet namaken, maar de samenstelling is in beginsel wel bekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou dus misschien idd een verklaring kunnen zijn.
Want ik heb het hier echt over dezelfde merk! Niet over dezelfde medicijn dat door meerdere fabrikanten word gemaakt. Wat ik me dan wel afvraag... MAG dat wel?
Ik kan me voorstellen dat een apotheek via parallel importeert, als dat goedkoper is, maar ik kan me voorstellen dat de fabrikant dat niet leuk vind. Het is immers niet voor niets dat het ene land goedkoper is als het andere land.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak heeft de apotheek geen keuze, het bepaalde middel is dan in nederland niet op voorraad en de groothandel levert dan een 'parallel geimporteerd product'
Het is inderdaad vervelend, ook omdat de verpakking of inhoud ineens weer verschillend kan zijn, natuurlijk probeert de apotheek dit te voorkomen, maar dat kan dus niet altijd. Wanneer de apotheek vanuit financieel perspectief een parallel medicijn besteld heb ik eigenlijk geen idee of dat 'zomaar' kan, in princiepie is het hetzelfde product en is er niks aan veranderd, het komt uit een andere fabriek maar dat heb je ook met generieke medicijnen natuurlijk..